Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577215
Xanthopteryx skrev: fre 22 mar 2024, 15:58 Här har då inte glaset spruckit utan det är skarven mellan röda glaset och svarta huset på lyktan och den förefaller vara friktionssvetsad, tycker jag det ser ut och känns som.
Varför det har släppt, är en bra fråga.
Mikrosprängningar av is?
UV-ljus som påverkar ytan?
Inte smält ihop tillräckligt?
Eller annat.
Skulle det inte också kunna vara högtryckstvätt?
#1577216
Jag högtryckstvättar aldrig med full styrka där.
Dessutom tvättar jag bilen tämligen sällan.
Så verkar högst osannolikt skulle jag säga.
Dessutom kan man på min lykta se hur det på sina håll är krackelerat på insidan av skarven, men utsidan är hel (än så länge).
#1577399
Xanthopteryx skrev:Försök nummer 1 avklarat.
Gick inte som jag önskat. Limmet hade för hög viskositet.
Har några tankar på annat angreppsätt, men tänker även jag skall kika i affären nästa gång om jag kan hitta något mer lättflytande.
Det positiva: Jag limmade inte fast mig själv i något (den här gången...).

Jag återkommer!
20240427_135625 - Copy.jpg
En tanke, ifall man har en lampa där man lyckas tömma ur vatten - OCH lampan fortfarande fungerar.
Eller där man har en fungerade lampa med synliga sprickor:

Då skulle man kunna trycksätta armaturen för att kunna se var sprickorna finns. Dessa kan sedan spåras med tvållösning som sprayas på skarvarna.
När sprickorna har identifierats, kan man utsätta armaturen för undertryck och "suga" in lättflytande cyanoakrylat-lim i sprickan.

Både över- och undertryck kräver att man borrar ett hål, och monterar en passande ventil till vilken man ansluter pumpen.
#1577660
Så, då har jag gjort ett nytt försök.
Cyanoakrylat ("Superlim") från Loctite. Köpte en ny tub - den var Bra mcket mer lättflytande än den gamla jag har =)
(den gamla fungerar skitbra men har tjockat med tiden).
Resultat:
Det är rätt pilligt om man inte vill drälla för mycket på röda gaset (då kan det synas lite sedan).
Tar man en spruta med 0,4 eller 0,5 mm-kanyl så kan man först fylla lim i sprutan och sedan spruta (man kan inte dra upp limmet dock).
Sedan kan man försiktigt försöka träffa rätt mellan svarta och röda plasten i skarven och väta ner den lagom mycket - väter du för mycket kan det rinna ner mot röda glaset.
Man kan även droppa direkt ur pipen men på sina håll är det svårt att komma åt utan att drälla ner röda glaset.

Nu har jag slut på trasig lykta så kan inte fortsätta, men, det verkar ändå dras in en de i sprickan, beroende på hur stor sprickan är, så jag funderar på att göra detta på min andra fungerande (men spruckna) lykta.

Och, minns inte om jag nämnde det men jag sprutade biltemas bromsrengöring längs skarvarna tidigare för att göra rent (och plasten verkar inte ha tagit skada av det). Innan limningen.

Hur tätt håller detta i längden?
Ingen aning såklart men tänker mig att detta är bättre än inget, för sprickorna lär bara bli mer och mer vatten och salt lär tränga in och sedan bir det pengar som flyger igen...
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

och du förstår inte att företagen […]

Service Renault Scenic 2003

ska försöka få igång radion[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Tänk på att oljepumpen sitter i andr[…]

Har inte xenonlampor.