Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JagGillarBilar
#1577211
Hej, jag har volvo 960 2.5L automat.
Den dricker då mycket, ca 2.5L milen. När man startar den kall så går den rätt så dåligt även på tomgång och när man kör. Blir lite bättre sen när den blir varm. Idag så har jag rengjort tomgångsmotorn, men blev knappt någon skillnad. Har felsökt Lmm genom att se om det blir någon skillnad, tomgången ökade bara lite men går sämre när man kör med den utan.
Det sitter ju även 2st lamndasonder på min bil men har plockat bort den bakre då den behövs tydligen inte. För att den kontrollerar bara om katten gör sitt jobb. Så att katten är alltså borta och har byggt 3” från downpipe och bakåt. Kan det ha något med att den dricker mycket. Har funderat väldigt mycket på detta men hittar inte felet:(
Alla funderingar är jag som ni har tar jag gärna emot:)
Det är en a-traktor
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577264
Får du inga felkoder? Om du plockar bort saker som kontrolleras av ECU/ICU så borde det finnas felkoder. Vissa felkoder kan höja förbrukningen och/eller göra så det blir startsvårigheter
av JagGillarBilar
#1578004
Hej igen, då har jag kollat lamndasonden… när jag mätte mellan jord och ena förvärmning som gav 12v. Det låter rätt (jag googla hur man felsökte en lamndasond). Iaf när jag mätte mellan jord och den svarta signalkablen så fick jag ett ganska så konstant spänning (0,9v). Gör jag något fel? För att bilen är i arbetstemperatur som den ska vara för att lamndan behöver.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578035
Det vara c:a 0,5V på den svarta kabeln med tändning på. När du startat motorn så stiger V sakta uppåt tills lambdasonden "startar" (några minuter) då ska V snabbt växla mellan 0,1V till 0,9V. Oftast mellan 0,2 - 0,7. På den bakre sonden ska det vara en ganska konstant spänning på c:a 0,8V. Dock funkar inte alla multimetrar, dyrare modeller verkar vara sämre på dessa snabba (mycket snabba) växlingar. Jag har en sådan här, och den funkar.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... lsrc=aw.ds
av JagGillarBilar
#1578039
Aa jag körde först en liten runda för att varmköra bilen, sen stängde jag av den när jag kom in i garaget för att hissa upp den. Men sen lätt jag den stå på i 5min ca för att den skulle nå arbetstemperatur igen. Sedan mätte jag lamndan och då visade den en konstant spänning på va 0.88v-0.9v. Detta tyder väll på att lamndan är trasig? :)
#1578134
JagGillarBilar skrev: tis 07 maj 2024, 17:04 Aa okej, men det har jag redan gjort och inget hände :)
Som jag skrivit tidigare, startgas är bara för större läckor
Och montera kat och bakre givare så systemet kan fungera som det är tänkt

'Apropå' cirkulär ekonomi, som är […]

Kalibrering behövs bara under vissa föru[…]

Som Binkie aäger svårt när du inte[…]

Oljafråga

0W använder bifabrikanten endast för att[…]