NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577210
Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (stannar på) eller ökar eller ibland går ner efter 5-7 sec. vid nedtryckt koppling mellan 3-4 och 5an typ 3000_4000 varv. Inga felkoder (OBD läsare, ingen Vida) bytt reglerventil och spjällhus, finns ingen programvaruppdatering enligt volvo.
Gjort rent CEM och alla kontakter jag kan hitta, kollat alla säkringarna och gjort startgas testet.

HJÄLP

Mvh John
#1577280
Kunde läsa av strömmen till pedalen och det är "flow" i strömmen, ökar minskar i förhållande till tryck på pedalen.
Gjorde startgastesten men det är ju ingen 100% kan ju läcka i alla fall. Kan man kolla det på andra sätt?
#1577363
har du läst av elen till pedalen och inte upptäckt något så är elen säkert OK. Få saker är så noga övervakat som elen i pedalen. Tänkte mer på att den fastnar nere mot någon mattkant eller liknande.
andra sättet att kolla läckor är med rök. Kanske inget man gör själv. Kontrollera alla slangklämmor , Alla slangar efter sprickor. insugningsröret, om det är av plast, kan få hål på undersidan. Annars så slutar vi nog vid spjällhuset. tag ur inspektera noga.
#1577366
Går att röktesta med sån vape-cigg av lite bättre modell, det var så jag hittat ett långt eftersökt läckage jag letade i 4 år.

Spraya också nere vid vevhusventilationen och oljeburken, där satt mitt läckage. (locket till membranet satt inte ordentligt). Passa på att kolla membranet också samtidigt.
Jag använde också vatten, sån blomspruta och sprayade och det lät slurp kring där röken först kom ut.
#1577375
Är det ett fel ni beskriver?
Är det inte så bilen ska fungera? Ligga kvar på varvtalet för mjukare växling?

Står inte vilken motor.
Men min D2 2012 gör så, ligger kvar på varvtalet när jag växlar.
Har gjort så sen ny, tror den har med funktionen "Växlingsindikator" att göra =)
#1577510
Jag har idag testat tre olika bilar, ingen håller kvar varvtalet vid växling. Det närmaste din D2 jag testade var min v50 2010 1,6D. Den håller inte kvar varvtalet.

Jag funderade lite på varför man skulle vilja det?
Om man drar sin diesel till 3000RPM på fyran så skulle jag inte vilja att den låg kvar på 3000 RPM när jag lägger in femman.

Jag tror inte det är en funktion som finns på John1234 bil. Men jag kan inte garantera något.
#1577545
Tack kvillebäck och HCP. Holy smoke låter som ett bra sätt att testa läckage, ska kolla allt det ni föreslog.

flub, man vill inte att varvtalet ligger kvar på 3000 varv när man växlarr oavsett vilken bil man har. Mina 2 är s40/v50 båda 1.8 F manuella. Problema är i s40.
Men visst skulle jag ha skrivit vilken motor det är.


Blir meck i helgen ...
Oljafråga

Tjena! Har en S70-00 som precis rullat 20k. &Aum[…]

Stora kylaren volvo 940

Övre passar, men det ena sitter på en a[…]

Volvo V50 "Mr White"

@GT-mannen , Hallå! Blivit lite peppad […]

Hej! Volvo v70 2006. Halvljuslampan slocknar n&aum[…]