Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577127
Motorlampan tändes för några dagar sedan och bilen började svara dåligt på gas. Jag har läst felkoden (ECM-32) och det ska alltså vara nåt fel på signalen från kamaxelpositionsgivaren. Därför beställde jag en sån här givare och bytte:

https://www.mekster.se/sensor-kamaxelpo ... 99274.html

Givetvis kändes det lite för bra för att vara sant att felet nu skulle vara borta och så var det. Motorlampan lyser fortfarande och då jag försöker nolla bort felkoden kommer den omedelbart igen och bilen svarar fortfarande lika dåligt på gasen. Bilen känns fortfarande körbar men gissar att den kanske inte är så bra att köra någon längre sträcka med den.

Nån som har nåt förslag på hur man kan gå vidare? Bilen är en 2000:a men har bara gått lite drygt 11000 mil så jag vill gärna köra ett tag till med den.

Kan det vara nåt fel på den nya givaren? Den ser identisk ut med den som satt där men kanske värt att resistansmäta på den?
#1577137
Mer info.

Jag hittade en youtubefilm som handlar om hur man felsöker en sån givare:

https://www.youtube.com/watch?v=FTY11IeWBsk&t=120s

Då jag mätte med givaren bortplockad hade jag 5V på matningen och på signalsidan och jorden var också OK. Som jag fattar filmen borde det alltså då vara givaren som är paj, alltså både originalgivaren men även den helt nya! Det känns faktiskt lite för otroligt för att vara sant men hur ska jag annars tolka detta?

Testade även att Ohm-mäta direkt på båda givarna och resistanserna var identiska på båda. Bilden nedan visar den nya givaren till vänster (monterad) och originalgivaren hänger lös till höger

https://www.bildtagg.se/bild/dmkwqiqxvy53oc54wtl85i8a
#1577154
Ännu mer info...

Jag fick precis tag i ett oscilloskop och loggade signalen från (den nya) givaren och den ser ut enligt bilden. Dvs 2 smala pulser och sedan 2 breda pulser. Nivån på signalen är 5V vilket låter korrekt men hur vet man hur signalen SKA se ut? Hur ser kuggarna ut på kamaxeln som givaren fångar upp? Ska det vara en regelbunden signal eller ska vissa pulser vara smalare än andra som inspelningen ser ut? Signalen är inspelad vid tomgångskörning

https://www.bildtagg.se/bild/l8tixyziky7niyt3xndnlc

Nån som kan svara på detta?
#1577184
Ännu en uppdatering:

Satte tillbaka originalgivaren och oscilloskopet visar exakt samma typ av signal även för den. Jag lyckades hitta en bild på hur "kugghjulet" ser ut som kamaxelgivaren plockar upp signalen från och utifrån kuggutseendet ser man att det stämmer helt överens med hur signalen från givaren ser ut.

Signalen:
https://www.bildtagg.se/bild/l8tixyziky7niyt3xndnlc
Kugghjulet:
https://www.bildtagg.se/bild/4x5dy960kg7v3h7jsdclx0v

Alltså, det är nog inte fel på kamaxelgivaren då båda givarna ger samma signal som dessutom stämmer överens med utseendet på kugghjulet. Så vad kan då felkoden aktiveras av? Jag har ju tidigare kollat att matningen till givaren och signalvägen till ECU:n är OK, se inlägg 2.

Jag har ingen koll på vad ECU:n använder signalen till och om den jämförs med en annan signal, typ vevaxelgivaren? Om dessa inte stämmer överens, kan det generera en felkod för kamaxelgivaren? Dvs att det är nåt helt annat som orsakar felkoden?

Kan en annan orsak vara att kamremmen kuggat över nån kugg eller två, eller är det för långsökt? Bilen går ju att köra men svarar inte så bra på gasen. Jag lämnade in bilen på kamremsbyte för 1000 mil sedan (c:a 2 år sedan) till Mekonomen. Kan nåt lossnat? I samband med kamremsbytet (inklusive vattenpump) så byttes även VVT då det tydligen orsakat att min bensinare låtit som en diesel till mina arbetskompisars stora förtjusning. Knackljudet försvann efter bytet och bilen har gått perfekt sedan dess.

Kan man enkelt kolla om remmen kuggat över och står fel?
Jag har ju tillgång till en felkodsläsare och kan kolla på olika ECU-signaler då motorn är igång. Nåt man borde kunna se där? Nån vinkel eller så?

Vad säger hjärntrusten om det här? Vad mer finns att kolla? Eller är det skroten nästa... Snart ger jag upp.
#1577251
ECU:n ändrar kamaxelns läge i förhållande till vevaxeln allt efter varvtal och motorbelastning med hjälp av hydraulventilen på topplocket. Stämmer inte önskat värde med verkligt värde sätts felkod. Hydraulventilen kan kärva pga smuts och slitage med påföljd att VVT:n får för lite oljetryck och kamaxeln inte hänger med.
Hade detta fel på en V50-2007 med B5244S motor, felkod ECM-640A(Kamaxelreglering, insug. Felaktig signal). Detta hände med en bil som jag precis sålt till en jobbarkompis dotter, inte kul! Ägde då även en V50-2008 turbo och lånade då hydraulventil från denna och skiftade på den nysålda bilen och felet förvann, pust... Tog den strulande ventilen och monterade den i min turbo. Det intressanta är att båda bilarna går bra utan felkoder 5 år senare!
Jag säger inte att du har samma problem men det kanske kan vara det...
Har letat efter ECM-32 men hittar det inte någonstans, vilken felkodläsare har du?
/Hasse
#1577275
Hej Hasse och tack för ditt svar.
Läsaren heter iCARSOFT som jag lånat av en kompis. Han testade först med VIDA och fick fram samma fel men osäker på om felkoden där hette nåt annat. Hur som helst lämnade han kvar iCARSOFT som jag nu kan fortsätta felsöka med.

Angående hydraulventilen kanske det är värt att kolla upp. Jag antar att det är en sån här som sitter överst på ventilkåpan:

https://www.skruvat.se/VVT-ventil-P1816 ... 4wQAvD_BwE

Kanske läge att plocka loss och rengöra? Oljan tycker jag ser bra ut men hade hur som helst planerat oljebyte nu i vår.
#1577553
Jag vet inte hur det ser ut när man har vvt, men på den bilden när du fotograferat dom två givarna, i bakgrunden ser det ut som man ser kamaxellägesgivaren som sitter skruvad med 2 bultar , prova att mät motståndet "kontakten sitter under plastkåpan vid framrutan" alternativt skruva av den då det är vanligt att packningen som sitter där torkar ut och det läcker ut olja så givaren ger fel signal. Jag fick byta båda givarna när jag fick samma felkod på min s40 sen fungerade den bra igen.
#1577910
Hej @Thunderstuck. Jag är inte säker på att jag förstod dig rätt men jag ju har bytt själva givaren utan resultat. Jag har även loggat signalerna från både gamla och nya givaren med oscilloskop och signalerna ser riktigt bra ut då jag kör motorn, fina pulståg med tydliga signaler. Även matningen och jord till givaren är OK. Själva givaren sitter på ett lock med 2 skruvar som täcker över änden på ena kamaxeln och det var helt torrt på olja där bakom. Däremot satt ingen packning på givaren, och den följde inte heller med någon packning med den nya givaren så jag antar att det skiljer mellan olika givare.

Jag har även mätt upp signalkabeln från givaren ända till den stora kontakten som ansluter till ECU inne i kupén och den var OK, inget avbrott. Nu börjar jag få slut på möjliga fel och återstår (hur dumt den än kan låta) att en av kamaxlarna hamnat fel i låge. Jag ska få besök av en arbetskompis i veckan som också kör V40 och då han bytte kamrem senast så lyckades han böja verktyget en aning som höll kammarna och då fick han exakt samma felkod som jag. Då han justerade läget så det blev rätt försvann felet. Därför har jag en viss förhoppning att detta är orsaken. OM det skulle vara orsaken vet jag inte om jag vågar ge mig på att justera läget själv utan då får det nog bli verkstaden. Som jag skrev tidigare bytte Mekonomen kamrem för 1200 mil sedan (typ 2 år sedan) men vet inte om det går att hävda garanti. Kanske läget var lite fel redan från början men då remmen "dragits ut" lite grann med tiden så kanske det blev så pass stort fel att ECU reagerade? Jag vet, långsökt. Eller kan det vara remspännaren som slutat fungera? Mekonomen har ju 3 års garanti på materialet så vem vet, kanske jag får igenom det på garantin? Jag har ju ingen lust att lägga ut ett gäng 1000-lappar på en bil som knappt är värd 10-15 tusen. Den har ju bara 12000 mil på mätaren så det kanske ändå är värt det?

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]

Hej Alexander! Tack för ditt svar! Eftersom […]

Felsökning AC V70 MY15

Den ska in för felsökning på verks[…]

Dålig temp B230k

Tyvärr blev inge bättre, ännu d&ar[…]