Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Swehiort
#1577031
Man kan ju ladda batterierna när man kör på bensin. Har testat och det går ganska snabbt att ladda upp till fullt.
Vet någon om det drar mer bensin per mil under tiden man kör laddning av batterierna?
Användarvisningsbild
av Swehiort
#1577033
Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av brunt i visst ljus.
Har haft svarta Volvo i så många år :-)
IMG_7254.jpeg
IMG_7254.jpeg (108.41 KiB) Visad 274 gånger
IMG_7366.jpeg
IMG_7366.jpeg (153.87 KiB) Visad 274 gånger
Användarvisningsbild
av RilleS
#1577045
Filippo76 skrev: tor 25 apr 2024, 15:04
RilleS skrev:Trevligt :-)


2024_001.png
När beställde du?
Jag lade första beställningen 23-nov, på en MY24 då jag ville vara något så när säker på att få leverans innan sommaren. Det var nog sista dagen för beställning av MY24.
Fast produktionsplatserna för MY24 tog väl slut eller något, så jag fick den omspecad till en MY25.
Så det blev en väldigt Early MY25, innan sommaren. Så det blir ju jättebra :-)
Användarvisningsbild
av RilleS
#1577047
Swehiort skrev: tor 25 apr 2024, 15:06 Man kan ju ladda batterierna när man kör på bensin. Har testat och det går ganska snabbt att ladda upp till fullt.
Vet någon om det drar mer bensin per mil under tiden man kör laddning av batterierna?
Ja, det gör det.
Generatorn som laddar batteriet skapar ett motstånd för motorn, vilket gör att motorn behöver mer bränsle.
Det finns tyvärr ingen gratis energi, så det blir en omvandling av energin i bensinen till el i batteriet, som ett elverk. Plus lite effektförluster på vägen.

Så bränsleekonomiskt är det ingen bra idé att ladda batteriet medan man kör.

Men om man vill/måste/behöver köra på el längre fram på resan, eller vill vara säker på att man har tillgång till bilens alla hästkrafter, så är det en användbar funktion.
av Neomannen
#1577054
RilleS skrev: tor 25 apr 2024, 15:59
Filippo76 skrev: tor 25 apr 2024, 15:04
RilleS skrev:Trevligt :-)


2024_001.png
När beställde du?
Jag lade första beställningen 23-nov, på en MY24 då jag ville vara något så när säker på att få leverans innan sommaren. Det var nog sista dagen för beställning av MY24.
Fast produktionsplatserna för MY24 tog väl slut eller något, så jag fick den omspecad till en MY25.
Så det blev en väldigt Early MY25, innan sommaren. Så det blir ju jättebra :-)
Jäkla tur för de höjde ju även priserna för 25orna. Jag beställde 30/11 (när det gick och beställa igen. Jag försökte beställa någon vecka tidigare men fick "nej, går inte, system stängda").

Fått info om leverans mitten av maj också, men när jag matar in mitt ordernummer hos volvo får jag ingen träff. Märkligt :-/
Användarvisningsbild
av bem
#1577055
RilleS skrev: tor 25 apr 2024, 16:15
Swehiort skrev: tor 25 apr 2024, 15:06 Man kan ju ladda batterierna när man kör på bensin. Har testat och det går ganska snabbt att ladda upp till fullt.
Vet någon om det drar mer bensin per mil under tiden man kör laddning av batterierna?
Ja, det gör det.
Generatorn som laddar batteriet skapar ett motstånd för motorn, vilket gör att motorn behöver mer bränsle.
Det finns tyvärr ingen gratis energi, så det blir en omvandling av energin i bensinen till el i batteriet, som ett elverk. Plus lite effektförluster på vägen.

Så bränsleekonomiskt är det ingen bra idé att ladda batteriet medan man kör.

Men om man vill/måste/behöver köra på el längre fram på resan, eller vill vara säker på att man har tillgång till bilens alla hästkrafter, så är det en användbar funktion.
Visst drar det en del extra bensin att ladda hybridbatteriet under körning. Jag gör det ibland för jag vill köra på el i stan jag kommer fram till (där jag jobbar). Ibland väljer jag istället "Behåll" (kapaciteten) i hybridbatteriet. Det går förstås lika bra, och drar ingen mer bensin. På vintern använder jag ibland körläge "Constant AWD" också i min V90 (MY22) laddhybrid. Men jag blir inte riktigt klok på om det går att köra hur långt som helst på det. Jag har provat några gånger till jobbet (6 mil) men jag tyckte det tog så mycket på hybridbatteriets kapacitet efter några mil att jag stängde av Constant AWD. Om hybridbatteriet går ner till 0% så småningom har jag inte provat än. Det heter ju Constant AWD så då borde väl 4-hjulsdriften vara i drift hela tiden, på framhjulen med bensinmotorn och elmotorn på bakhjulen.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1577075
RilleS skrev:
Swehiort skrev: tor 25 apr 2024, 15:06 Man kan ju ladda batterierna när man kör på bensin. Har testat och det går ganska snabbt att ladda upp till fullt.
Vet någon om det drar mer bensin per mil under tiden man kör laddning av batterierna?
Ja, det gör det.
Generatorn som laddar batteriet skapar ett motstånd för motorn, vilket gör att motorn behöver mer bränsle.
Det finns tyvärr ingen gratis energi, så det blir en omvandling av energin i bensinen till el i batteriet, som ett elverk. Plus lite effektförluster på vägen.

Så bränsleekonomiskt är det ingen bra idé att ladda batteriet medan man kör.

Men om man vill/måste/behöver köra på el längre fram på resan, eller vill vara säker på att man har tillgång till bilens alla hästkrafter, så är det en användbar funktion.
Ja, omtvistad fråga. Allt beror hur man gör det. Frågan är om inte en svag nedåtlutande väg och laddning av batteriet lönar sig. Bilen drar ju olika mycket bensin och som mest i statskörning. Om man då laddar batteriet på en långsträcka och har batteri för statskörningen, borde det teoretiskt löna sig. Förbrukningen ligger på ca litern då man laddar vid 80-100 km/h. Den går upp 2-3 deciliter milen. Får räkna nån gång.
av Fax8120
#1577079
Neomannen skrev: tor 25 apr 2024, 17:53
RilleS skrev: tor 25 apr 2024, 15:59
Filippo76 skrev: tor 25 apr 2024, 15:04
När beställde du?
Jag lade första beställningen 23-nov, på en MY24 då jag ville vara något så när säker på att få leverans innan sommaren. Det var nog sista dagen för beställning av MY24.
Fast produktionsplatserna för MY24 tog väl slut eller något, så jag fick den omspecad till en MY25.
Så det blev en väldigt Early MY25, innan sommaren. Så det blir ju jättebra :-)
Jäkla tur för de höjde ju även priserna för 25orna. Jag beställde 30/11 (när det gick och beställa igen. Jag försökte beställa någon vecka tidigare men fick "nej, går inte, system stängda").

Fått info om leverans mitten av maj också, men när jag matar in mitt ordernummer hos volvo får jag ingen träff. Märkligt :-/
Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -23. Nu står det ”din bil är på väg till din Volvohandlare”. Observera att ordernummer inte står på din beställning. Du måste fråga om detta hos din handlare.
av Neomannen
#1577099
Fax8120 skrev: tor 25 apr 2024, 23:33
Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -23. Nu står det ”din bil är på väg till din Volvohandlare”. Observera att ordernummer inte står på din beställning. Du måste fråga om detta hos din handlare.
Tack för tipset, fick det rätt numret nu av handlaren. "Din bil är byggd och redo att lämna fabriken." :-)

(Pillrade lite sent på specen så fördröjde den nog 1-2 veckor :-)
  • 1
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har […]

Luftläckage kan det vara. Om det kommer in lu[…]

Det är olika ET på olika fälgbredd[…]

Beteckningar S/S BE PRO II

Busissnes Edition Om det är D4 framhjul[…]