Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NicceD
#1577044
Hejsan.

jag har nåt skumt fel i min framvagnen på min bil.

vissa dagar känns det som det vobblar mellan 60-100, vissa dagar är det mellan 70-110, vissa dagar är det lägre hastigheter och vissa dagar är det ingenting alls vilket förbryllar mej och min mekaniker väldigt mycket.

Den drar inte snett när man bromsar eller gasar, vibrationerna är även om man ligger på drivande/jämn gas eller om man ligger på rull med koppling nere eller uppe när man motor bromsar.
hjulinställd så ingen däck slitage.
ingen broms/fälg som går tungt eller blir varm

felet finns kvar med 18" vinterdäcken och märktes mer med mina sommarfälgar 20" - däcken på mina sommardäck är 225/35R20 Davanti Protoura Sport med belastning 93 om jag minns rätt. dessa köptes 2023 i april nytt.
fälgarna är med fasta nav på båda alternativen -inte flytande som man kan ändra bultcirkeln- 20" rullar med navringar och mina 18" är utan navringar.

den är sänkt med coilovers sedan start av 2022 höjd är cirka 5cm lägre än orginal. bytte fjäderbens lagringar / topplagringar runt om vid monteringen samtidigt.
bromsarna är relativt nya med skivor och belägg, bytt båda bromsok´n fram kärvade och var utom räddning slutet av 2022 och ett är bytt 2023 början.

vi har kontrollerat drivaxlar och damasker och enda glappen är där det skall vara samt läcker ingenting.
styrleder är bytta båda mitten av 2022

det jag vet är att bakvagns bussningarna börjar glappa ibland men det ligger i planering att byta snart.
besiktningen sa ingenting alls...

är det någon som kan kanske ge förslag eller har/haft samma problem ?

tack på förhand - Niclas
#1577051
Någon temperaturskillnad när den inte vobblar och när den gör det?
T.ex. om du märker skillnad när det är runt 0, eller +10 eller vad ni har för väder där du bor.

Att sänka den 5cm gör ju i sig att saker o ting befinner sig i en position de inte ska vara i, men det borde ge konstant problem isåfall.
Temperaturskillnad kan göra att saker rör på sig annorlunda, allrahelst om du spänt ihop grejerna med coils.

Motorkuddar kan vara ett alternativ, men även där borde det vara mer konstant.

Ett test du kan göra är att ut och kör o kolla om det vibrerar, stanna nånstans och kör en halvcirkel med fullt utslag, sen ut på vägen igen och kolla om det minskade eller slutade. Eller om det inte vibrerade före - om det började vibrera helt plötsligt.
#1577712
Hejsan.
Jag märkte det mer när jag åkte hem från jobbet förra veckan när det var -3 vid 6tiden på morgonen och mindre när jag åkte en sväng på eftermiddagen när det var över 10+ vilket förbryllar mej. Visst saker expanderar eller minskar i form vid varmt eller kallt väder men vibrationer borde ju vara konstant och inte mer eller mindre alternativt obefintligt.

har testat ditt förslag med stanna, svänga och köra en halv cirkel och det är kvar även om det är mindre.
har märkt att mina K-stag fram slår lite extra vid skarvar men det kan väl inte ge detta fenomen ?

ska boka tid till min mek och byta dessa + mina bussningar i bak, sen låta han bända lite i framvagnen och se ifall vi finner något.
D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

XC60 T8 recharge -19

Hej Vi funderar på o ev skaffa en XC 60 T8 […]

Sett till alla mått kommer det att fungera f[…]

Blev en helt vanlig tvätt på V70, b&ari[…]