Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577013
Av mina däck kvarstod runt 5-6 mm, men å andra sidan var de förvisso nordiska friktionsdäck och grövre än dina sommardäck. Ser däcken annars ut att vara i bra skick? Jag tänker då främst på däcksidor. Ett par medlemmar här på forumet har genom berättelser och bilder visat prov på changerade sådana.

Har alltid varit nöjd med mina däck från Nokian Hakkapeliitta, för mig var det ylande ljudet jag beskriv tidigare inte speciellt påfrestande även om det fanns där - med det sagt finns ju alltid måndagsexemplar. Hoppas att ett par fler mil har en positiv påverkan på oljudet - håll oss gärna uppdaterade.
av slc
#1577014
Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er overfølsom for lyder. Absolutt alle dekk produserer denne lyden til en viss grad (fysikkens lover har man ikke klart å bekjempe helt enda), men det er stor forskjell på hvor bra det absorberes avhengig av dekkdesign, hjuloppheng, demping i bilen, osv. Det er ikke MYE støy i kupéen med disse dekkene, men det er som om all annen støy enn akkurat den resonanslyden er borte så derfor føler jeg den stikker seg litt ut.

Nokian Tyres har vært veldig imøtekommende på dette og sagt at jeg skal dra innom en av dekkforhandlerene de har en avtale med og derfor mer kunnskap om dekkene for å få en vurdering på om det er noe feil med dekkene. På dette tidspunktet tror jeg ikke det er det, men jeg tar gjerne i mot en ekstra sjekk likevel :) Skal innom neste uke en gang så kan oppdatere da med opplysninger om hva de sier. Dette er uansett resultat den stilleste V60-en jeg noen gang har sittet i :)
av slc
#1577022
KalleJ skrev:Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det finns.
Goodyear SoundComfortTechnology
https://www.dackonline.se/product/R-406 ... JcEALw_wcB
https://www.dackleader.se/bildack/goody ... 8y-1624798

Ljuddämpning brukar inte hjälpa så mycket i bilar tyvärr.
Tror mer på byta infästningarna mot karossen och möjligtvis lägga rostskydd i hjulhusen.
Det får nok evt bli neste dekksett igjen :) Jeg ble anbefalt å prøve med å spraye butyl på steder vibrasjoner kunne identifiseres. Men foreløpig så tror jeg nok jeg satser på at det er noe som kan tilvennes. Jeg ser ikke noe poeng i å gå opp på størrelse for å få støymatter heller, for da får jeg plutselig mer dekkstøy pga dekkdimensjon igjen. Dette er et spill man aldri kan vinne 100% har jeg skjønt :) Alltid et kompromiss...
av Tias78
#1577411
Har samma dimension och hade också Nokia hakka blue. Fick resonans ljud precis som TS i låg fart. Tröttnade till slut och åkte till däckhandlarn båda bakdäcken hade separerat samt sprickbildning i klackarna på mönstret (vanligt på nokias sommardäck enligt däckfirman) bytte till annat märke och problemen försvann. Sen blir ju inte direkt problemen mindre av att volvo troligen har marknadens känsligaste framvagn, kör 3000 mil per år haft Audi a6 a4 och Volvo s80. S80 behövde en hjulinställning någon enstaka gång under 28000 mil, a6 en gång och a4 3 gånger på samma mil. S60:in verkar behöva en, om året, sliter ner däcken på båda ytterkanterna på 1500-2000 mil.
av slc
#1577418
Var hos forhandler i dag og fikk fastslått at det ikke var noe feil. Jeg har gjort et lite eksepriment på egen hånd så jeg var forberedt på dette svaret i dag.

Samboer har en Ford Focus med Continental sommerdekk, 205/60/16. Jeg gjorde et opptak med mobiltelefonen fra kupéen under kjøring fra både V60-en og Focus-en på samme kjørerute. I Focus-en så har jeg aldri før hørt denne lyden, men når jeg analyserte lydopptakene i etterkant så fikk jeg meg en real overraskelse.

Resonanslyden jeg har latt meg irritere over oppstår rundt 224Hz, og på opptaket fra min bil var det veldig tydelig at den var der. Dette er det bransjen kaller TACR (Tire Acoustic Cavity Resonance) og den får man fra alle dekk. Forskjellen ligger i hvordan dekk, hjuloppheng og karosseri demper den. Over 600Hz på V60-en var det lite eller ingen lyd overhodet. Men på samboerens bil, kunne jeg se at det faktisk var HØYERE lyd rundt 224Hz enn på min, og jeg fikk bekreftet denne lyden ved å filtrere ut andre frekvenser. Så det som skjer her, er at veistøyen i Focus-en var så høy at resonanslyden druknet selv om den faktisk var høyere enn i V60-en. I Focus-en var det dessuten støy helt opp i 1600Hz. En hel kHz høyere enn i V60-en altså.

Noen ganger handler det altså mer om hva man ikke hører. Lyd er merkelige saker...
XC60 T8 recharge -19

Hej Vi funderar på o ev skaffa en XC 60 T8 […]

Sett till alla mått kommer det att fungera f[…]

KLONK

Hade en V60 D4 AWD MY13 som betedde sig likadant, […]

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har […]