- tis 16 apr 2024, 15:44
Nu står 745-an på bockar igen. Dags för lite service och sommardäck. Och nytt avgassystem. Sist blev det ett hopplock av delar från olika modeller av Volvo 7/900 modeller. Det finns inte längre halvsats till 745 med B234F motorn. Så nu satsar jag på Biltemas universal avgas delar. Jag svetsade ihop ett nytt rör mellan katalysator och främre dämpare i höstas så det blev 2,5" rör till främre dämparen. Så nu blir det 2,5" hela vägen med en 3" främre dämpare. Den har samma diameter som original så jag kan använda original upphägningen men behöver då "stegstosar" men just den modellen var så klart slut. Dom fanns på huvudlagret, men man kan inte hämta ut något där (alla huvudlager ligger i och omkring Halmstad), men ska få det inom en vecka. Så det får bli resten av servicen så länge. Några bilder, ska nog byta den främre dämparen mot en längre. Denna är 25 cm lång bara, men kan (nu när jag vet hur det blev) nog få plats med modellen längre (43 cm, samma som original). Första bilden är fästet till den bakre ljuddämparen, det fick kortas ner lite och förstärkas (rostigt)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V