Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Poppe245
#1576714
Hej! Har precis skaffat en Volvo v70 från 2012 men sämsta utrusningen(kinetic) köpte den billigt defekt för o ha som extra bil.
Men nu till min fråga, den har den lilla 5” färgskärmen uppe på brädan, men väljer jag media finns det endast aux och cd o välja på. Går det eftermontera så man får bluetooth? Går det ta ihu från en bil med bt och koda in eller är det kört?
Vet att det finns sånna aux-bt men skulle vilja ha rattknappar osv fungerande

Mvh
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1576731
Tjena.
Efter som den har Base Performance, som är det enklaste ljudpaketet så saknar den även förstärkaren under sätet. Om du ska uppgradera ljudpaktetet till exempel High Performance (som är det vanligaste), så behövs IAM bytas ut mot en DVD enhet som heter IAM 2.1. Den har Blåtand inbyggt och har uttag för USB. Däremot det som gör det krångligt är att du även då behöver en förstärkare som du måste montera under högerstolen. Annars får du inget ljud. Logiskt är det inte fördraget till MOST då MOST-slingan annars skulle vara öppen. Även USB kabeln med ett uttag till mittkonsolen måste monteras. Så det är en hel del kabeldragning att vänta sig. I stort sett är det bara skärmen du kan behålla här. Allt detta måste förstås programmeras in till din bil.
av Poppe245
#1576741
Retrofitp3 skrev: mån 22 apr 2024, 18:08 Tjena.
Efter som den har Base Performance, som är det enklaste ljudpaketet så saknar den även förstärkaren under sätet. Om du ska uppgradera ljudpaktetet till exempel High Performance (som är det vanligaste), så behövs IAM bytas ut mot en DVD enhet som heter IAM 2.1. Den har Blåtand inbyggt och har uttag för USB. Däremot det som gör det krångligt är att du även då behöver en förstärkare som du måste montera under högerstolen. Annars får du inget ljud. Logiskt är det inte fördraget till MOST då MOST-slingan annars skulle vara öppen. Även USB kabeln med ett uttag till mittkonsolen måste monteras. Så det är en hel del kabeldragning att vänta sig. I stort sett är det bara skärmen du kan behålla här. Allt detta måste förstås programmeras in till din bil.
Ah okej, har du koll på om det funkar med begagnade saker? Tänker om man hittar en v70 12a med high performance, lär ju gå o plocka kablage o allt från den men vet att Volvos brukar va kinkiga när man kodar in delar som redan har vart kodade till annan bil.
Känns som det blir en sån tråkigt aux adapter istället 😂
Hade hoppats på att det räckte med o byta typ iam o bara ladda mjukvara.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1576786
Tjena.
Man kan använda begagnade prylar helt klart. Hur ÅF ställer sig till programmeringen beror mycket på hur bra teknikern är. Det är lite mer jobb och tid med att hålla på med begagnat och de flesta arbetar med ackord på verkstäder så intresset är inte så stort att lägga ned tid på det, utan man erbjuder nya grejer istället. Jag ser heller inga hinder med att eftermontera kablaget.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1576807
Retrofitp3 skrev:I stort sett är det bara skärmen du kan behålla här.
Ja, skärmen är fortfarande 5" till High Performance. Våra XC70 har High Performance Multimedia och då är skärmen 7" samt CD-spelaren utbytt mot en DVD-spelare.
Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rechar[…]

Just läckage på insugs sidan (efter LMM[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Varför ska du ha loss fördelaren? Den ve[…]

När byttes oljan och filter sist?