Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LazerHawke
#1576733
bem skrev: mån 22 apr 2024, 17:43
Robbi skrev: mån 22 apr 2024, 17:40 Fattar inte, Michelin Primacy VOL är ju voldäck, alltså dämpade. På mina är det en egen ruta mitt på däcket som säger VOL. Alltså inte VOL i namnet.
VOL betyder såvitt jag vet bara att de är testade och rekommenderade av Volvo för en viss bilmodell. Att de är märkta VOL innebär inte automatiskt att de är ljuddämpade såvitt jag vet.
Sant du har rätt där VOL är testade däck dom med dämpande har en speciell märkning :-)
av ThorHammer
#1576756
Nej "VOL" innebär per automatik inte dämpat däck. Lägger med en bild på acousticmärkningen.
acoustic.jpg
acoustic.jpg (92.97 KiB) Visad 1756 gånger
av LazerHawke
#1576759
ThorHammer skrev: mån 22 apr 2024, 20:35 Nej "VOL" innebär per automatik inte dämpat däck. Lägger med en bild på acousticmärkningen.
acoustic.jpg
Jag sa ju det sen till Bem att dom är märkta speciellt om dom är dämpade vol är speciellt uttestade på olika av volvos modeller
av ThorHammer
#1576765
Har väl blivit en kostnadsfråga som så mycket annat. Man maskerar även andra materialbesparingar som miljömedvetenhet, t ex konstläderratt och växelspak även i de dyrare modellerna. Det jagas marginaler in absurdum i branschen, gäller inte bara Volvo.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1576774
Robbi skrev: mån 22 apr 2024, 21:08 Ska de levereras med acusticmärkning?
Hur bilar ”ska” levereras förändras hela tiden och det kan bero på en mängd olika faktorer.

Skillnaden mellan ljuddämpning och modellmärkning kan jag ta igen, om mitt ursprungliga inlägg var otydligt.

• Om man vill veta om ett däck är ljuddämpat letar man efter en märkning som tyder på det. Hur märkningen benämns skiljer sig mellan däcktillverkare.

• Om ett däck är VOL-, POL-, N2-, AO- eller ☆-märkt betyder det endast att däcktillverkaren har implementerat specifika åtgärder baserade på biltillverkarens önskemål.

• Ett däck kan vara VOL-märkt och ha ljuddämpning (som i Michelins fall benämns som ”Acoustic”) eller vara utan ljuddämpning.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1576781
Recharged skrev:
Robbi skrev: mån 22 apr 2024, 21:08 Ska de levereras med acusticmärkning?
Hur bilar ”ska” levereras förändras hela tiden och det kan bero på en mängd olika faktorer.

Skillnaden mellan ljuddämpning och modellmärkning kan jag ta igen, om mitt ursprungliga inlägg var otydligt.

• Om man vill veta om ett däck är ljuddämpat letar man efter en märkning som tyder på det. Hur märkningen benämns skiljer sig mellan däcktillverkare.

• Om ett däck är VOL-, POL-, N2-, AO- eller ☆-märkt betyder det endast att däcktillverkaren har implementerat specifika åtgärder baserade på biltillverkarens önskemål.

• Ett däck kan vara VOL-märkt och ha ljuddämpning (som i Michelins fall benämns som ”Acoustic”) eller vara utan ljuddämpning.
Ok, då har man lärt sig något nytt. Tack!
av ThorHammer
#1577422
Ja, då har vi haft betydligt varmare temperatur ett par dagar i söder och skillnaden på däckbuller med 19"-hjulen är verkligen slående. Nu är ljudnivån helt acceptabel igen. Har aldrig behövt fundera på detta tidigare med 17"-hjul som rullade tyst oavsett däck- och vägtemperatur.
av motorhuven
#1577531
Mondeo var tyst, inte Geely. Kan vara att många inlägg kommer från de som tidigare kört mondeo (v70). Kan vara att Volvo löst det med uppdateringar så 2019 kanske låter mer än en 2021 osv?
Även om den låter mer så är det ingen bullerbil, den är välisolerad. Utetemperaturen gör mycket, därav funkar inte biltidningarnas tester som är mellan -3 och +30. Har man dubbdäck blir bytet till sommardäck för tidigt.
VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]