bem skrev: ↑mån 22 apr 2024, 15:47
Sulten skrev: ↑mån 22 apr 2024, 15:03
Fick idag et priserbjudande på hela arbetet från en spesialverkstad for byte av olja på automatlådor. Flush av automatlåda, oljebyte och rens av haldex, oljbte och spolning av diffensial bak, ojebyte och spolning av differensial fram. Totalpris 7,900 Norska "sloty". Dom skal gjöra det på fredag. ( enbart flushing av automatlåda med 11 liter olja kr 5004,-)
7900 NOK = 7700 SEK.
Det är förstås bra att veta att alla oljor är bytta och Haldex rensad. Gissar du tänkt ha bilen ett tag, då är det bra jobba lite förebyggande. Huruvida priset är vettigt har jag ingen aning om men är du nöjd med priset kan du sen glida runt med bilen i förvissning om att oljan smörjer bra och slitaget blir mindre än annars.
Du tillhör nog utdöende släktet som vill ta hand om bilen på bästa sätt, och kanske ha den ett tag. Om det är så tycker jag du gör rätt i det. Lycka till med din "nya" V90 Cross Country!
Min förra Volvo var en V70 D3 MY11 femsylindrig 163hk Summun ++, som endast hadde rullat 14900mil när jag nu byte ut den för 14 dagar sedan. Egentligen behövde jag inte byta bil, jag var jättenöyd med V70'n på alla sätt. Problemet var att om jag skulle få en ny dieselbil så fick jag byta nu. Bilen var 13 år, och troligen ville den inte holda 10 år til. Hybrider och laddhybrider finnst i hopor begagnade, men rena diselvagnar finnst mkt få av i marknaden (Norge). V90 blev för gamla, V90 CC lycakst jag med att få tag på en MY20 produserat i mars 2020. Jag plannerar att ha denna bilen i 10år, sän får det vel bli en liten EL-bil. (om jag lever)
Interessant med moderna bilhold: Ny bil 3 år leasing med inskott, fasta månadsutgifter + årlig servicekostnad. Sän ny bil samma igjen. Förutsigbarhet, fasta kännda kostnader. (passar säker bra om ekonomien inte tål nogra små smällar)
Köpa och äga bil bliver lite annurlunda, nogra av oss tar hand om bilen när dessa 3-4 år har gått. Jag har valt att äga och ta hand om min bil.