Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#166960
Jag skrev: skillnaderna i bensinkvalitet.

Skillnader betyder inte nödvändigtvis sämre. Men ofta med lägre oktantal..
"87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe"


Kör du Mussen på 98 så slipper du i alla fall etanolen som tänkbar felkälla. I min gamla 140 med dubbla Weber 45 så hade jag liknande problem, det visade sig bero på lågt bränsletryck pga en dålig bränslepump som inte gillade värme under riktigt varma högsommardagar och/eller kökörning, det kan kankse vara värt att övervaka trycket.

/Thomas
av jbl
#166965
Volvo rekommenderar 98 oktan till våra turbo motorer för bäst effekt och bränsleekonomi. Därav torde det bli minimalt med förbränningsrester gentemot 95 oktan på våra nyare turbo bilar.

Det står i klartext i instruktionsboken som följer med bilen.
av Nenne428
#167047
Funk skrev:Jag skrev: skillnaderna i bensinkvalitet.

Skillnader betyder inte nödvändigtvis sämre. Men ofta med lägre oktantal..
"87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe"


/Thomas
Oktantal väljer man vid pumpen, i USA lika väl som i Sverige, skulle inte Premium (93-95 PON) räcka så kan man ju alltid köpa blyad racing bensin på många mackar i USA, 110 PON (114 RON, 106MON) kan man köra vilken högkomprimerad muskelbil som helst på.
Användarvisningsbild
av Funk
#167109
Oktantal väljer man vid pumpen, i USA lika väl som i Sverige, skulle inte Premium (93-95 PON) räcka så kan man ju alltid köpa blyad racing bensin på många mackar i USA, 110 PON (114 RON, 106MON) kan man köra vilken högkomprimerad muskelbil som helst på.
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra här men så här menar jag.
Volvos effektsiffror uppges på US regular soppa. Detta enligt någon (kommer ej ihåg vem) här på forumet..
US regular håller ett oktantal ungefär motsvarande 91 oktan i EU..
Således går det alldeles utmärkt att köra 95 oktan i alla standardVolvos (senare modeller) utan att tappa effekt. Det är möjligt att 98 oktan ger dig lite större säkerhetsmarginaler mot knacksensorjusteringar av laddtryck och/eller tändning på turbobilar under extrema förhållanden. Chippade bilar kommer närmare gränsen och kräver 98 om man skall tro trimmarna själva.

US premium håller ett oktantal ungefär motsvarande 96 i EU, Vilket är lägre än vår vanliga 98oktan..
Det finns några europeiska "chippare" som levererar mjukvara till USA, och dom specar effekten en smula lägre i USA pga de något lägre oktantalen.

/Thomas
av Nenne428
#167116
Jag kikade på Statoils bränslespecifikationer, deras 98 oktan håller 98,5 RON och 88 MON vilket blir ungefär 93 PON, dvs samma som Premium i USA som normalt är 93 PON.

Det som är den stora skillnaden är att man i USA erbjuder fler oktantalsvarianter än här i Sverige.
av Jman
#167784
Har kört på 98 senaste månaden och fått ner förbrukningen till 0,79 som lägst. Helnöjd!!! S60-05 170hk aut
av Andersljungberg
#1576561
Dock verkar ju de flesta bensinbolagen satsar mer på den 98 oktaniga . Alltså blanda in mer typer av tillsatser och kemikalier . Som påstås göra sådant som att rengöra och smörja minska friktion osv .
Undantaget verkar dock vara 98 oktan från Preem . Där finns ord som smörjande eller smörjer huvudtaget inte i texten . Vad jag har sett
Men de kanske bara är snåla för smörjande eller smörjer finns väl inte heller i deras text angående deras Diesel

Är det Därför kanske blank dieseln sägs vara torr . Och en del av den kommer ju från Preem . En diesel man inte spenderar pengar på att tex sätta in smörjande kemikalier eller inte lika mycket smörjande kemikalier som i annan diesel
Senast redigerad av 1 Andersljungberg, redigerad totalt 0 gånger.
av Andersljungberg
#1576562
Sedan beror det kanske på vad man använder för att höja oktanen . Vilken eller vilka kemikalier
Det verkar finnas flera alternativ
Mjukvara 3.0.3

Vi har den installerad och helt buggfri än s&[…]

Nya bromsar runt om

C30 d2 2012 returledning

Okej. Tack för svaret. Blir till att åk[…]

Kanske jag borde ha gett ett felaktigt påst&[…]