Moderator: Moderatorer

#1576465
Byte till sommarhjul med nya däck på. Passade på att ta dän innerskärmarna för första gången och kolla hur mycket smuts som samlats på 6 år. Inte alls lika mycket som på V50, där var det mycket varje vår, inte undra på att många får rost ovanför hjulhusen.

Innan återmontage penslades rostskyddsmassa lite här och där. Penslade även skärmkanten som ligger mot innerskärmen med Försvarets lagerfett , segt och bra fett det. Bilen 6 år (V60 D3 Classic) , ser bra ut med rostmässigt
Senast redigerad av 1 dieselputte, redigerad totalt 0 gånger.
#1576488
Rensat och impregnerat läder stolar och interiör. Jag tycker inte om blankt hårdt läder, mjukt och matt får det vara. I morgon , om väderet tillåter skal jag ta fram skumkanonen och handtvätta bilen.
#1576517
dieselputte skrev:Byte till sommarhjul med nya däck på. Passade på att ta dän innerskärmarna för första gången och kolla hur mycket smuts som samlats på 6 år. Inte alls lika mycket som på V50, där var det mycket varje vår, inte undra på att många får rost ovanför hjulhusen.

Innan återmontage penslades rostskyddsmassa lite här och där. Penslade även skärmkanten som ligger mot innerskärmen med Försvarets hjullagerfett , segt och bra fett det. Bilen 6 år (V60 D3 Classic) , ser bra ut med rostmässigt
Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växthus där fram på en V50 två gånger, kikat där på förra V60:n och nuvarande XC60 med och mest lite grus som samlats
#1576529
Micce1980 skrev:Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växthus där fram på en V50 två gånger, kikat där på förra V60:n och nuvarande XC60 med och mest lite grus som samlats
Var stor skillnad i bakre hjulhusen, tjockt med skit ovan höger hjul, vänster nästan inget. Kraftigare innerskärmar på V60, jag har även kompletterat med Volvos stänkskydd.
Användarvisningsbild
av opA
#1576728
PXL_20240422_135122544.jpg
PXL_20240422_135122544.jpg (298.98 KiB) Visad 416 gånger
Fått hem fjädrar idag.. se om de gör någon skillnad på att sänka när man redan har r-design. :nerd:
#1576755
Bilen klagar hela tiden på låg batterispänning och försökte ladda idag med min smarta biltemaladdare jag köpt.
Men verkar som att BMS:en lurar den för hux flux är batteriet fulladdat och 20 min senare står det på 12,5 volt och bilen klagar.

Så får väl köra en traditionell laddare imorgon istället som bara matar på utan att fråga om lov.
#1576778
Jernhand skrev:Bilen klagar hela tiden på låg batterispänning och försökte ladda idag med min smarta biltemaladdare jag köpt.
Du måste sätta minuskabeln någonstans i karossen. Eller koppla loss både plus och minus på batteriet när du laddar. Sedan är dagens bilar oerhört mycket mer känsliga när kapaciteten i batteriet sjunker, det börjar när batteriet lämnar fabriken. När jag var ung höll batteriet ofta bilen ut. På 80 - 90-talet var bilarna som bäst och då höll batterierna ofta 10 - 12 år. Med dagens elektroniska bilar är livslängden nere i 5 - 8 år. Många får byta tidigare ändå. Det beror mycket på att spänningen sjunker med temperaturen, och moderna bilar har "bra koll" på spänningen på batteriet. Vi fick byta på vår Subaru XV - 21 efter drygt 2 år (mitt i vintern). Det skiljer på "vanliga" blybatterier (de enda som fanns förr) och moderna Silvetoxid, AGM och liknande moderna batterier. Dom håller bättre
#1576801
lennarte skrev: tis 23 apr 2024, 07:34
Jernhand skrev:Bilen klagar hela tiden på låg batterispänning och försökte ladda idag med min smarta biltemaladdare jag köpt.
Du måste sätta minuskabeln någonstans i karossen. Eller koppla loss både plus och minus på batteriet när du laddar. Sedan är dagens bilar oerhört mycket mer känsliga när kapaciteten i batteriet sjunker, det börjar när batteriet lämnar fabriken. När jag var ung höll batteriet ofta bilen ut. På 80 - 90-talet var bilarna som bäst och då höll batterierna ofta 10 - 12 år. Med dagens elektroniska bilar är livslängden nere i 5 - 8 år. Många får byta tidigare ändå. Det beror mycket på att spänningen sjunker med temperaturen, och moderna bilar har "bra koll" på spänningen på batteriet. Vi fick byta på vår Subaru XV - 21 efter drygt 2 år (mitt i vintern). Det skiljer på "vanliga" blybatterier (de enda som fanns förr) och moderna Silvetoxid, AGM och liknande moderna batterier. Dom håller bättre
Ja, satt minus under motorfästet men den slutar ladda för tidigt. Batteriet är från oktober 2019.
  • 1
  • 1848
  • 1849
  • 1850
  • 1851
  • 1852
  • 1854

Absolut, jag ska kolla om jag kan få ut det.

En uppdatering: Jag åkte ut till bilfirman […]

Så, då har jag gjort ett nytt för[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret är […]