Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grebnarg
#1576358
Har en xc40, 2020, Twin-engine T5. Sedan en tid liggen den gärna kvar i bensindrift trots att batteriet inte är tomt. Den har ju ingen imponerande räckvidd på el i utgångsläget men med 30 km fram och tillbaks till jobbet har det hittills ändå räckt med eldrift till vardags. Nu hoppar den, i mitt tycke, omotiverat mellan el och bensin och jag gör av med onödigt mycket bensin på kortare sträckor. Ser inget riktigt mönster i när den växlar, kanske att bensidriften hoppar in oftare vi fartminskning inför rödljus… Ingen skillnad i drivemode Hybrid eller Pure - någon teori?
Användarvisningsbild
av bem
#1576425
Har du ungefär samma uppskattad räckvidd i km på el enligt elmätaren i instrumentpanelen, numera som förr?
Hybridbatteri åldras förstås men att det skulle redan efter bara 4 år ha blivit såpass åldrat och inte kan leverera tillräckligt för att vid normal körning på Pure (endast el) eller Hybrid körläge hålls sig på eldrift låter inte normalt. Jag skulle lämna in den på Volvoverkstad för felsökning. Har haft min V90 Recharge snart 3 år men inte märkt några liknande tendenser som du beskriver med din bil.
AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]

1. Att det går att sätta på s[…]

Om du senare skall sälja en sån bil som[…]

Däckslitage insidan.

Återkom gärna när du gjort en hjul[…]