Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
#1576403
Jag hade ju ett allvarligt mekaniskt fel på min bil. Volvo hade inte upptäckt det i sina kvalitetskontroller. Jag fick vänta 7 månader och betala full leasing på en trasig bil ja. Men jag kan inte minnas att jag varit lovad funktioner i bilen somskulle komma och sen inte kommit.

Om man bortser från typ av fel så tror jag inte man kan köpa någon elbil oavsett pris helt utan fel. Vi är alla del i ett stort experiment… Vill man inte vara det, köp en fossilbil utan konstant uppkoppling. Roliga sådana finns det knappt längre oavsett bilmärke. Så jag ser det ur det perspektivet som att vi inte har något val.
Användarvisningsbild
av bem
#1576405
Berget43 skrev: tor 18 apr 2024, 19:37 Kan du ge exempel på funktioner eller annat som vi Volvo-ägare betalt för men inte fått?
Det är också frågan om att t.ex. ha så få buggar som möjligt, hur länge man skall vänta att bilen får mjukvarufunktioner som är vettiga och när sånt som funkat slutar funka åter kan tänkas fungera. För egen del trodde jag att jag skulle få en bil som fungerade som Volvobilar brukar, men ack så blev inte fallet på grund av mjukvaran (vid leverans aug -21). Ta bara en sån sak att tankmätaren inte visade rätt i början, men rättades i mjukvara senare. Att tankmätare visar rätt är ganska basic i en bil. Nu vet jag att Volvo inte hade nåt testcenter för mjukvaran då (det har de numera), men det ursäktar inte att man släpper ut bilar med så undermålig mjukvara som det var i min bil när jag hämta ut bilen sprillans ny. För 700 tusen papp förväntar jag mig mer.
Lagom till jag skall byta bort min Volvo efter 36 månader kanske man kan säga Google infotainment är hyfsat stabilt och har hyfsat med funktioner. Vi får se vad t.ex. mjukvaruversion 3.0 har i sitt sköte om den funkar som det tänkt, exempel:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... ease-notes
Visst gillar jag Volvo (har kört det i väldigt många år) men jag har inte riktigt förtroende för märket längre och jag ser i vilken riktning deras nya elbilar går och det är nåt jag inte är intresserad av alls.
av Berget43
#1577069
Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska bli spännande att köra en sväng imorgon och se hur den känns i drivlinan osv. En nu meddelande app har tillkommit. Sen när jag manuellt uppdaterade apparna var det en stor uppdatering av ADAS appen. Antar att det är skyltavläsning ovh Pilot assist osv. Stereon spelar lite djupare bas med samma equlizer inställning som innan.

Ett förtydligande: När jag skrev att l&a[…]

Avetableringskostnad finns för alla energisl[…]

Kolla även på kamaxel drevet. Remskivan[…]

Brainys V60

Ja det är väl Thule som tillverkar de fl[…]