Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576347
Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme motor. Det er jo ikke supersprekt, men jeg oppfatter ikke at det mangler noe krefter heller. Synes ellers bilen virker veldig lettkjørt og kommer seg ganske uanstrengt opp i fart. Eneste gangene jeg synes den virker litt daff er ved forbikjøring på motorvei. Bortsett fra at jeg ikke alltid er helt enig med girkassa om når det skal skiftes gir er jeg kjempefornøyd med bilen og krysser fingrene for at jeg ikke rammes av det mye omtalte stempelring-problemet på V60-er frem til midten av 2016 :) (Heldigvis har jeg ikke funnet så mange tilfeller der det har skjedd på VEA T3, så jeg lever i håpet).

Uansett, veldig fin, behagelig og passe sprek bruksbil om du ikke trenger en racerbil. Vær imidlertid obs på at du mest sannsynlig mister Volvo On Call neste år dersom det betyr noe for deg.
#1576350
RonnieLkpg skrev: ons 17 apr 2024, 08:17 Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-litersmotorn. Vid normal körning tycker jag att den är förvånansvärt pigg, men vid omkörningar skulle man ju kunna ha lite mer effekt. Det bästa när man ska accelerera snabbt (enligt mitt tycke i alla fall) är att ge ungefär halv gas. Ger man full gas växlar bilen ner och varvar mer (drar längre på varje växel) men det går inte fortare för det, känns det som.

Jag har bara dragit min lilla 750-kilos släpkärra efter denna bil, men det fungerar utmärkt.

Jag ligger också på 0,7 l/mil vid blandad körning, men då är det sällan jag kör i stadstrafik. Vid lugn landsvägskörning, runt 90 km/h, drar den 0,55-0,60 l/mil, men i motorvägshastighet drar den lite mer.

Min bil har även adaptiv farthållare och därmed även den digitala instrumenteringen. Den adaptiva farthållaren har jag lärt mig att uppskatta, även om det först krävdes en viss tillvänjning innan man blev van vid den.
Tack för svar!
Jag vet inte den exakta fördelningen stad/landsväg i vår körning men antar det är 50/50 på ca 1000 mil per år. Så mer förbrukning i stan med denna motor får man väl ta. Den högre kostnaden den ger jämfört med en dieselmotor är väl liten när man räknar på bilägandet totalt.

Eller kanske anamma körstilen som många förare av elbil har. Ett ägg under gaspedalen och inte högre hastighet än skylten. :-)
#1576362
Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca. 0,85l/mil med mitt kjøremønster, som innebærer mye korte turer. Hadde en Volvo V50 1.6D tunet til 140HK tidligere, og med samme kjøremønster hadde jeg ca. 0,7l/mil på den (ned på 0,4 på langkjøring). Jeg vil påstå at forskjellen er minimal. Husk også alt det dieselrelaterte du slipper :) EGR, DPF osv.. Bensinmotoren blir også mye raskere varm. Jeg savner ikke diesel overhodet.
#1576390
Micce1980 skrev: ons 17 apr 2024, 08:34 Motorn lär hålla längre än resten av bilen. hade förvisso en T4 flexa men det va en 1,6l i den och den räckte till mer än väl och de ändå få gångerna man behöver gasa så pass slet ju inte i jämförelse med onödiga kallstarter mm
Tack för svar!
#1576693
EPR skrev: ons 17 apr 2024, 10:20 Visst är T3 och T4 egentligen samma motor? Med skillnaden att T3 är nedtrimmad (alltså genom ändrad mjukvara) av Volvo för att locka kunder att betala extra för de extra hästkrafterna som T4 ger? Om korrekt så borde det ju innebära att T3 håller längre än T4 eftersom den utsätts för lägre belastning? Som ett litet inlägg i diskussionen om T3 är en hållbar motor.
Tack för svar!
#1576695
Söne skrev: ons 17 apr 2024, 17:17 T4 är väl 2,0 med balansaxlar? Dessa VEA är inte att blanda ihop med de tidigare Fordvarianterna med samma motornamn. Alla VEA är väl i grund och botten samma motor men skiljer en del mellan diesel och bensin. T3 har kortare slaglängd av någon outgrundlig anledning vilket medför att balansaxlarna inte behövs.

Men det är ju inte bensin-VEA som drabbats av spruckna block, om man säger så. Efter -17 med de nya kolvringarna är det en bra motor. Speciellt utan balansaxlarna. Ingen gammal rödblockare men den går riktigt fint med den japanska automaten. Saknar inte min manuella diesel när det handlar om körkomfort och upplevelse. Att ligga i hög motorvägshastighet utan att förbrukningen knappt går upp saknar man. Gasar man med T3 så dricker den oproportionerligt mer än en diesel, är känslan. Men den generalla förbrukningen på en deciliter mer än en diesel rör mig inte i ryggen då vi mestadels har kortkörningar där en diesel inte kommer till sin rätt. Fantastiskt med bränslevärmaren som även värmer motorn på dessa. Nyare värmer bara kupén. Inget partikelfilter som de nyare bensinarna. Inget Ad-blue och sådant strul. I mina ögon den sista vettiga Volvon med fulla funktioner utan (mindre risk för) onödigt krångel.
Tack för svar!
Visst är det ett plus att bränslevärmaren värmer även motorn. Och bensinmotorer är bättre än diesel på kortkörningar. Värt att beakta!
#1576696
kievY skrev: ons 17 apr 2024, 17:35 Jag har en T4 2.0 VEA 190 hk. Underbar bil, bra drag och kraften kommer tidigt. Ligger på ca 0.75-0.8 blandad körning, har fått ner den till 0.65. Varför T3 manuell finns i 2.0 och automat med 1.5 vet jag inte. Men alla 2.0 motorer är väl samma, i grund och botten. Men visst, drar jag släp så drar förbrukningen iväg och kör man i stan sörplar den också i sig bensin. Har automat så "nya" 6 växlade lådan. Provkörde T3 och var nära att ta en sådan, men så dök denna T4 upp. Jag är iaf nöjd med min :-)
Tack för svar!
Fint att du är nöjd! :-)
#1576697
slc skrev: tor 18 apr 2024, 01:17 Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme motor. Det er jo ikke supersprekt, men jeg oppfatter ikke at det mangler noe krefter heller. Synes ellers bilen virker veldig lettkjørt og kommer seg ganske uanstrengt opp i fart. Eneste gangene jeg synes den virker litt daff er ved forbikjøring på motorvei. Bortsett fra at jeg ikke alltid er helt enig med girkassa om når det skal skiftes gir er jeg kjempefornøyd med bilen og krysser fingrene for at jeg ikke rammes av det mye omtalte stempelring-problemet på V60-er frem til midten av 2016 :) (Heldigvis har jeg ikke funnet så mange tilfeller der det har skjedd på VEA T3, så jeg lever i håpet).

Uansett, veldig fin, behagelig og passe sprek bruksbil om du ikke trenger en racerbil. Vær imidlertid obs på at du mest sannsynlig mister Volvo On Call neste år dersom det betyr noe for deg.
Tack för svar!
Man vill ju ha en snål racerbil. :-)

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec 2025. Tråkigt för det kan ju vara en livsviktig funktion. Slutar även "hands free" för mobil-tfn att fungera då?
#1576698
slc skrev: tor 18 apr 2024, 10:15 Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca. 0,85l/mil med mitt kjøremønster, som innebærer mye korte turer. Hadde en Volvo V50 1.6D tunet til 140HK tidligere, og med samme kjøremønster hadde jeg ca. 0,7l/mil på den (ned på 0,4 på langkjøring). Jeg vil påstå at forskjellen er minimal. Husk også alt det dieselrelaterte du slipper :) EGR, DPF osv.. Bensinmotoren blir også mye raskere varm. Jeg savner ikke diesel overhodet.
Tack för svar!
Det är ju ganska ok värden. Sämre jämfört med diesel vid omkörning förstås. Plus att bensinmotorn blir fort varm. Skönt på vintern. Är ju vinter fortfarande, -1 här i södra Sverige.
#1576715
Söne skrev: ons 17 apr 2024, 17:17 T4 är väl 2,0 med balansaxlar? Dessa VEA är inte att blanda ihop med de tidigare Fordvarianterna med samma motornamn. Alla VEA är väl i grund och botten samma motor men skiljer en del mellan diesel och bensin. T3 har kortare slaglängd av någon outgrundlig anledning vilket medför att balansaxlarna inte behövs.

Men det är ju inte bensin-VEA som drabbats av spruckna block, om man säger så. Efter -17 med de nya kolvringarna är det en bra motor. Speciellt utan balansaxlarna. Ingen gammal rödblockare men den går riktigt fint med den japanska automaten. Saknar inte min manuella diesel när det handlar om körkomfort och upplevelse. Att ligga i hög motorvägshastighet utan att förbrukningen knappt går upp saknar man. Gasar man med T3 så dricker den oproportionerligt mer än en diesel, är känslan. Men den generalla förbrukningen på en deciliter mer än en diesel rör mig inte i ryggen då vi mestadels har kortkörningar där en diesel inte kommer till sin rätt. Fantastiskt med bränslevärmaren som även värmer motorn på dessa. Nyare värmer bara kupén. Inget partikelfilter som de nyare bensinarna. Inget Ad-blue och sådant strul. I mina ögon den sista vettiga Volvon med fulla funktioner utan (mindre risk för) onödigt krångel.
Du har rätt, det är inte samma motor. Ursäkta förvirringen :oops:

Vattenkylare brukar bli att se ut sådä[…]

Har du växlingsindikatorn i instrumentbrä[…]

Hej, är det någon som har fått f[…]

@fjohan82 , Nivågivaren, behöver man[…]