Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1492982
För vanligt normalt smutsiga motorutrymmen skulle jag säga att det räcker med alkalisk avfettning/förtvättsmedel med skum.
Det är inte ofta det är så oljigt att man behöver gå på med kallavfettning.
Jag brukar öppna huven, skumma på och spola av i samband med biltvätt. Görs det med jämna mellanrum fäster aldrig ingrodd smuts som blir svår att få bort.
av kievY
#1493002
Precis, det är ingen olja eller något ingrott utan mer damm och lite skit som fastnat under tiden man kört. Tar ni bort stora motorkåpan eller låter den vara på? Där under finns ju insprutare etc och där ska man väl inte ha vatten tänker jag.. Får väl bli en avspolning/tvätt vid nästa tvätt.
av UnleashFusion
#1493004
kievY skrev: sön 20 mar 2022, 11:40 Precis, det är ingen olja eller något ingrott utan mer damm och lite skit som fastnat under tiden man kört. Tar ni bort stora motorkåpan eller låter den vara på? Där under finns ju insprutare etc och där ska man väl inte ha vatten tänker jag.. Får väl bli en avspolning/tvätt vid nästa tvätt.
Nej du tar inte bort plastkåpan, spraya på alkalisk avfettning / skum foam och låt det verka och pensla på allt du ser och spola av.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1493005
Jag brukar inte ta av den, det är ofta betydligt mindre damm och annat där under.
Dock måste jag titta hur man gjorde när min bil nyligen var inne på reparation och fick en motortvätt, kan hända att jag behöver gå på lite där vid nästa tvätt. Det var ganska oljigt när jag tittade innan man reparerade bilen.
Tycker att det inte bör vara några konstigheter att spola lite där, men är det bara damm så kan man kanske borsta eller använda lufttryck istället för att få det rent.
av kievY
#1493010
Är väl mest att det aldrig blivit tvättat den sen tidigare, så är lite typ pollen fläckar/damm och allmänt smutsigt så tänkte att en avspolning med avfettning får duga. Då täcker jag över generatorn för säkerhetsskull och kör med litet tryck och sköljer över.
av PONT
#1576105
Tack alla som lämnat fina tips - det är mycket uppskattat!

Hur är det med luftfilter på nyare volvo (säg åm 2020 och senare) - är de kapslade eller bör de också täckas innan motortvätt?

Och var sitter generatorn på nyare volvo?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1576140
PONT skrev: sön 14 apr 2024, 20:35 Tack alla som lämnat fina tips - det är mycket uppskattat!

Hur är det med luftfilter på nyare volvo (säg åm 2020 och senare) - är de kapslade eller bör de också täckas innan motortvätt?

Och var sitter generatorn på nyare volvo?
Generatorn sitter där den brukar sitta och luftfiltret sitter som alltid i en plastbox. Bara att tvätta motorutrymmet.
av EPR
#1576236
Vill slänga in en varning, en ballast till ena strålkastaren gick sönder när jag fick motortvätt på en bättre bilvårdsfirma i Stockholm. Så helt riskfritt är det inte.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]