Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574383
Hur troligt en sådan hackerattack eller stölder skulle vara vet jag inte. Men tanken på informationen kan hamna i fel händer gör mig lite obekväm. Tillräckligt obekväm för att få mig att sluta vara så bekväm. Kan gå några meter ut till bilen och starta värmaren manuellt om Volvo misslyckas så katastrofalt med att hålla bilarna online.
#1574456
Problemet är ju att sådana här appar inte är så svåra att hacka , det klarar ju sysslolösa 15 åringar till skillnad från tex vindkraftverk och liknande
Utvecklaren av dessa prylar har ju inget att förlora på 15 åringens framsteg
#1574460
Det är inte bara det. Hela D5T5 består av några få hobbylirare med utpräglat golddiggerintresse, mindre intresse för GDPR och garanterat inte kommer vara mindre aggressiva än Facebook i hur dom hanterar användardata i marknadssyfte och med vinstintresse. Att ge en tredjepart tillgång till en sånhär "backdoor" in till bilens dataflöde är knappast något som är sanktionerat av Volvo heller. Där finns eget egenansvar. Som att låna ut sin bankdosa med pinkod till nått obskyra företag i Nigeria att kunna fjärröppna ytterdörren och styra både larm och kameror. Både försäkringsbolag och bank blir säkert jätteimponerade. Ingen såg det komma när hela huset är tomt en dag.
#1574492
rosefors skrev: tor 28 mar 2024, 22:04Jag syftar på resonemanget som somliga slänger sig med här.
Medhåll...
Att lämna åtkomst till sin bil till personer och organisationer man egentligen inte vet något om, och där ansvarsutkrävandet är minst sagt otydligt, är helt otänkbart här. Det riskerar att öppna dörren (bokstavligen) till en massa obehagliga saker.

Har erfarenhet av inbrott där man stulit allt som varit löst inklusive bilnycklar och sedan dykt upp mitt i natten/framåt småtimmarna för att ta bilarna också. Lyxbilar? Nä. Två Volvo...

Att komma åt bilar utan besväret att bryta sig in i bostäder är ju bara Mums för somliga.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]