Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiklasNester
#1574454
Hej,

Jag satt precis och tog en våröl i solen tillsammans med en polare. Jag slänger ur mig "jag funderar på att sälja bruksbilen och köpa något roligt". Polaren: (som själv har nya XC90) kastar direkt ur sig: "köp gammal XC90 med V8".

- Jag, slirar upp luren och börjar kika på blocket, inser att detta fakrtiskt kan vara något... 300+ hästar, helt OK offroad, inte allt för dyr att köra och säket bra med reservdelar etc.

Nu undrar jag såklart:
- Vilken modell ska man välja?
- Vad ska man passa sig för? (kända fel/brister med motor eller drivlinan)
- Generella "bra att tänka på"

Mycket taksam för alla möjliga tips, hör gärna av dig om du har ett välservat ex att sälja.
av glock40sw
#1574539
Officiellt slutade Volvo sälja XC90 med bensinmotor i Sverige 2007 ,efteråt såldes enstaka bilar ändå . När de med v8 och moderata miltal kom på begagnat marknaden blev de sålda direkt. Jag han aldrig med ,när jag såg annonsen, var bilen redan sålt. Idag verkar alla XC90 v8 vara så mycket körda , att jag tappat intresset. den japanska v8 motor är svagaste punkten.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1574557
Lagrena till nån axel ligger i botten av v-et och gillar inte vatten som jag minns det. Men alla är fixade eller trasiga, så det är lugnt. Hade inte tvekat på en med höga mil pga motor, men man får förvänta lite mer jobb. Det är ju gamla bilar så inget konstigt med det.
Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]