Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
#1573959
Första upptäckten efter 2.14.4 är att den automatiska vindrutetorkningen funkar sämre. Oftast torkar den inte alls trots att det regnar eller så torkar den alldeles för passivt så att det ligget för mycket regn på rutan mot tidigare.
av Berget43
#1574444
Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjukvaran jag har just nu. Om man kommer ikapp stillastående bilar med Pilot assist igång ex vid ett trafikljus som visar rött; så saktar bilen in till stillastående. Sedan när bilen framför kör igen så kör bilen igång av sig själv. Tidigare har jag alltid behövt nudda gasen för att den ska köra iväg.
Användarvisningsbild
av bem
#1574487
Tänk den dag det kunde bli så att biltillverkare ger bilägaren möjlighet välja att inte få en ny funktion aktiverad. Biltillverkare verkar tro vi alltid vill ha allt de hittar på i nya versioner av bilens mjukvara. De borde lägga mer krut på att ha färre nya funktioner också och verkligen lägga möda och tid på att testa av de nya funktionerna de verkligen anser bilägarna ”behöver” så bilägarna slipper åka med sina bilar med funktioner som kanske inte funkar (som de ska) eller inte är stabila. De kan låta alla nya funktioner som standard vara påslagna men ge bilägaren möjlighet inaktivera det som skulle kunna vara inaktiverat om man så önskar. Jag tror det behöver in nytt annat kundorienterat tänk bland mjukvarufolket. Volvos mjukvarufolk får gärna lära sig sina system bättre för maken på dåligt Google infotainment (i min Volvo) får man nog leta efter. När jag hämta ut min Volvo för 32 månader sen var mjukvaran rena beta. Senare har vi fått reda på att Volvo inte ens hade nåt testcenter för sin mjukvara. Jisses. Numera har de det. Är så dags åratal efter de börja släppa bilar med det i mitt tycke ökända infotainmentsystemet. Gå från Sensus till Google infotainment anser jag inte de riktigt klara, i alla fall inte i den modell jag har. De klara inte få över huvuddelarna av funktionalitet som fanns i Sensusbilar till Googlebilar, det gäller speciellt funktioner i Volvo Cars appen. Att det blivit bättre stegvis med femtielva mjukvaruuppdateringar och appuppdateringar är ingen ursäkt. Mjukvara och bilapp skall vara i stort sett klar men framför allt stabil från dag 1 en ny bil släpps ut till kunderna. Anser jag. Jag har vart med på en sån här resa med min bil som jag beskriver ovan. Aldrig igen. Jag har aldrig haft nåt problem med mina Volvo tidigare, men vipps jag fick en Google infotainmentbil kom problemen i strid ström, och instabilitet i vissa funktioner. Funktioner som slutar funka, rättas, samma problem återkommer senare och rättad igen med ny version av mjukvaran. Ta bara en sån sak tankmätaren visade inte rätt i början, för att Volvo bytte från rostfri tank till plasttank. Det rättades med ny mjukvara om jag inte missminner mig. Listan med knasigheter jag noterat under mina 32 månaders brukande av min Volvo MY22 skulle nog bli lika lång som önskelistan i tomtenissarnas verkstad. Jag kanske överdriver lite men i stort sett har jag upplevt det såsom jag beskriver ovan.
av Berget43
#1574501
bem skrev:Tänk den dag det kunde bli så att biltillverkare ger bilägaren möjlighet välja att inte få en ny funktion aktiverad. Biltillverkare verkar tro vi alltid vill ha allt de hittar på i nya versioner av bilens mjukvara. De borde lägga mer krut på att ha färre nya funktioner också och verkligen lägga möda och tid på att testa av de nya funktionerna de verkligen anser bilägarna ”behöver” så bilägarna slipper åka med sina bilar med funktioner som kanske inte funkar (som de ska) eller inte är stabila. De kan låta alla nya funktioner som standard vara påslagna men ge bilägaren möjlighet inaktivera det som skulle kunna vara inaktiverat om man så önskar. Jag tror det behöver in nytt annat kundorienterat tänk bland mjukvarufolket. Volvos mjukvarufolk får gärna lära sig sina system bättre för maken på dåligt Google infotainment (i min Volvo) får man nog leta efter. När jag hämta ut min Volvo för 32 månader sen var mjukvaran rena beta. Senare har vi fått reda på att Volvo inte ens hade nåt testcenter för sin mjukvara. Jisses. Numera har de det. Är så dags åratal efter de börja släppa bilar med det i mitt tycke ökända infotainmentsystemet. Gå från Sensus till Google infotainment anser jag inte de riktigt klara, i alla fall inte i den modell jag har. De klara inte få över huvuddelarna av funktionalitet som fanns i Sensusbilar till Googlebilar, det gäller speciellt funktioner i Volvo Cars appen. Att det blivit bättre stegvis med femtielva mjukvaruuppdateringar och appuppdateringar är ingen ursäkt. Mjukvara och bilapp skall vara i stort sett klar men framför allt stabil från dag 1 en ny bil släpps ut till kunderna. Anser jag. Jag har vart med på en sån här resa med min bil som jag beskriver ovan. Aldrig igen. Jag har aldrig haft nåt problem med mina Volvo tidigare, men vipps jag fick en Google infotainmentbil kom problemen i strid ström, och instabilitet i vissa funktioner. Funktioner som slutar funka, rättas, samma problem återkommer senare och rättad igen med ny version av mjukvaran. Ta bara en sån sak tankmätaren visade inte rätt i början, för att Volvo bytte från rostfri tank till plasttank. Det rättades med ny mjukvara om jag inte missminner mig. Listan med knasigheter jag noterat under mina 32 månaders brukande av min Volvo MY22 skulle nog bli lika lång som önskelistan i tomtenissarnas verkstad. Jag kanske överdriver lite men i stort sett har jag upplevt det såsom jag beskriver ovan.
Tack för att du berättar om din mjukvaruupplevelse. Ni som följt mig från november 2022 vet att på min bil så var det hårdvaran som var trasig från leverans. Sen fick jag köra runt med en trasig bil i 7 månader innan de kunde laga felet på främre drivaxel. Det har satt sina spår i mig. Jag kommer ju behöva kolla efter en ny bil när denna är lite över 2 år pga att den är på Care by Volvo. Jag är kluven till om jag vill ha ytterligare en Volvo.

Däremot har den funkat rätt bra efter åtgärd på hårdvaran. Jag håller med om att man ska kunna förvänta sig en färdigutvecklad mjukvara på ett fordon för 750’ men så ser inte bilmarknaden ut idag. Jag har allvarligt talat haft många och långa tankar på att återgå till den bilmodeller jag hade innan denna. En VW Tiguan, diesel med AWD. Jag tänker att jag köper den cash och behåller i 7 år t ex.

Jag ogillar att alla elbilar har en kördynamik som känns av. Alltså de extra 4-600 kilona man kör runt med känns av….
av Berget43
#1576372
Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara för bilarna släppts. Den lovar stort så vi får se om ca 3 veckor när man får ner den i bilen...
Användarvisningsbild
av leiwi
#1576379
Ju mer jag läser här på forumet om Google bilarna så blir jag mer och mer övertygad om att min V60 CC -20 med Sensus får gå ett tag till :-)
av Berget43
#1576381
Med uppkopplade bilar så tror jag dessvärre inte någon tillverkare kan hålla med de resurser och kompetens som krävs för att hålla dem säkra. T o m Porsche har gått över till Android.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1576393
Berget43 skrev:Med uppkopplade bilar så tror jag dessvärre inte någon tillverkare kan hålla med de resurser och kompetens som krävs för att hålla dem säkra. T o m Porsche har gått över till Android.
Att Porsche gått över till Android hjälper ju inte alla Volvoägare som köpt och betalat för det som dom inte fått , jag har svårt för att ha förlåtelse för att en Volvo inte levererar det som kunderna köpt ens efter två år i många fall
Användarvisningsbild
av leiwi
#1576398
Berget43 skrev:Kan du ge exempel på funktioner eller annat som vi Volvo-ägare betalt för men inte fått?
Denna och massor av trådar här på forumet , bla a körjornalen inte fungerat efter mer än två ................ du har ju själv varit ganska kritisk i flera trådar
Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]