Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
#1574121
När jag gör ett krafigt rattutslag t ex vid en u-sväng så kommer meddelande upp på displayen att Antisladd service erfodras. Efter en stund så försvinner meddelandet. Krävs det verkligen service eller är det något annat som gör att meddelandet kommer upp och sedan försvinner? Det är en V70 2007.
av SAM
#1574174
Hej!
Börja med att kolla att någon centrumbult till drivaxel inte lossat.
Enkel snabb åtgärd som inte kostar något.
Glöm inte återkoppling!
Lycka till!
Sam
av Arnold
#1574391
DNA117 skrev: mån 25 mar 2024, 16:50 Skulle även kunna vara en skadad/trasig absring/kuggkrans.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Det har jag tänkt på att det skulle kunna vara. Hur kan man lokaliser vilken sida den trasiga abs-ringen sitter på? När man gjort kraftiga rattutslag har det alltid varit i vänstersväng.
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.
av Arnold
#1574392
rosefors skrev: mån 25 mar 2024, 12:28 Rattrullen behöver bytas sannolikt. Kallas även styrvinkelgivare då det är den som utgör problemet men sitter integrerad I rattrullen.
Var sitter rattrullen närmare bestämt?
av Arnold
#1574393
SAM skrev: mån 25 mar 2024, 17:49 Hej!
Börja med att kolla att någon centrumbult till drivaxel inte lossat.
Enkel snabb åtgärd som inte kostar något.
Glöm inte återkoppling!
Lycka till!
Sam
Hur är det nu - är båda sidorna högergängade?
av dieselkenneth
#1574403
Rattrullen sitter bakom ratten så krockkudde och ratt måste bort sen är det viktigt att den nya monteras på rätt sätt, inte något som man ska ge sig på om man inte är en van mekare. Lösa navbultar är ett relativt vanligt problem och mycket lätt att kolla, du behöver inte lyfta bilen inte ta bort hjulet, bara ta bort navkapseln på fäljen så sitter bulten innanför. Skall om jag inte missminner mig dras med 35 nm och därefter 90 grader dvs ett kvarts varv, och ja bultarna är högergängade på bägge sidor. Vänstergängat har inte funnits på volvo personvagnar sen slutet på 50 talet.
av Arnold
#1574419
SAM skrev: mån 25 mar 2024, 17:49 Hej!
Börja med att kolla att någon centrumbult till drivaxel inte lossat.
Enkel snabb åtgärd som inte kostar något.
Glöm inte återkoppling!
Lycka till!
Sam
Jag bytte till sommardäcken idag och bad dem att de skulle känna på centrumbultarna. Och de satt som de ska. Jag beskrev felet för dem och de menade att det var fel på en av ABS-givarna.

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]