PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av exemon
#1574323
Tjenare, har ev chansen att få tag på en weber 32 dir 67 som satt på en 1,4L renault motor.
Vad behöver göras för att få den att gå på? Känns som att det behövs lite mer än att bara skruva på blandskruven.
Vill bara testa som ett experiment.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574335
"Känns" som den är en storlek förliten. Skiljer 600 c/c i storlek på motorn. Du lär får byta munstycke i den i alla fall. 34/36 eller 36/36 hade nog varit ett bättre val. Om du ändå ska köpa insugningsrör, kanske det inte blir dyrare med förgasare på. Jag hade först 2 st Weber 36 DCOE (Alfa Romeo 1600 GTV på min trimmade PV den var lite tveksam men fick tag i 2 st 38 mm från en 1750 med 2l motor. Då blev det minsann riktig fart på PV-n, hade en B20 motor med c:a 130 hk och overdrive växellåda. Den gjorde lätt "mätaren ut"
fuggar.jpg
fuggar.jpg (207.63 KiB) Visad 2027 gånger
av exemon
#1574340
okej i see.

Kan även få tag på en penta solex 44 överfallare.
Kan jag använda den på en bil motor?
Jag har en b20B med c kam.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574365
Då tycker jag nog du ska satsa på en eller 2st DCOE. Ska du kora snålt, satsa på DGAV (eller liknande) 2-stegs förgasare med en lågfart och en högfart port. Dessa förgasare satt på många tyska "standartbilar".
Förgasare till båtar kan vara annorlunda byggda, bl.a saknas ofta choke
22680872.jpg
22680872.jpg (65.83 KiB) Visad 2000 gånger
av Amarace
#1574401
Tänk på att om du har en B20B så hade du 2st SU original, så att sätta en Sån liten förgasare gör att den troligen kommer att gå dåligt, fast en 32/32 har ju samma total area på portarna som en enkel SU, så kanske det kan funka med byte av munstycken. Ska du ha en weber är en 36/36 lämplig, men det är ju en nedgradering mot original, men bra bränsleekonomi.
Att sätta nån båtförgasare tycker jag inte är lämpligt, skaffa nåt som funkar på en gång istället.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574418
Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Stromberg, men på slutet SU. Dock då HIF6. B20B är en "sportmotor", satt på P1800 och 140, då alltid dubbla förgasare H6S. Fans dock också med Stromberg förgasare (export?)
Sedan hade militären en massa olika vertioner av denna motor. Både i bilar (valp och liknande) men även som stationära motorer (elverk, vattenpumpar m.m) kan din motor kommit därifrån?? Dom marina motorerna hade ofta dubbla SU eller enkel Solex fall förgasare. Fanns även med dubbla Solex fallförgasare, men då är det framme vid B21, 23 och 25 motorerna.
av exemon
#1574427
Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans stod det att det var enkel fögge på denna volvo utbytesmotor.
Det fanns ju zenith vn36 på b18, och weber gjorde sin weber 34 ICH. Kan man använda webern på b20 tror du?
Vill göra något annorlunda som inte många gör.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574442
Det är ju bara att prova. Har bara den motorn förgasaren kommer ifrån samma cylindervolym så funkar det att starta och köra med. Sedan får du kanske finjustera med andra munstycken. Där är ju SU överlägsna då dessa har justerbara munstycken. Även Stromberg har det, men där behöver du special verktyg.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]