Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag mailade Volvo om varför tempmätaren inte finns då svarade de:

Hej,
Mätaren är borttagen för att minska onödigt informationsflöde. Om temperaturen ökar över det önskade så kommer information upp om detta i kombinstrumentet både i klartext och som lysande varningslampa

hälsningar/RegardsKlas

/Kalle
av Sevak
Tycker det är dåligt att det inte finns.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag håller med, man vill ju veta när motorn är varm och hur länge det tar..
av Infide
Är det något ni verkligen ligger sömnlösa över? Kör lugnt i 3-4 minuter innan ni börjar gasa kraftfullt så räcker väl det evigt väl? =)
Användarvisningsbild
av Loner
Men om motorn aldrig når arbetstemp då, får man varning då oxå?

Tasklig termostat och somamritd, då kan man ju göra _många_ mil utan att se att det aldrig blri nog varmt...

/L
av ljungström
Vissa Toyotamodeller har så också, först lyser en blå lampa tills dess att motorn fått arbetstemp, skulle den sedan bli för varm så tänds en röd (ihop med lite varningsljud vill jag minnas)
av Sevak
Infide skrev:Är det något ni verkligen ligger sömnlösa över? Kör lugnt i 3-4 minuter innan ni börjar gasa kraftfullt så räcker väl det evigt väl? =)
Om bilen står i 10 minus. Tar det 3-4 min tills motorn blir varm?
av bilgalen
Låter ju helt galet att skippa den. Jag kollar alltid temp-mätaren för att se att motorn kommer upp i rätt temp. Speciellt under vintern!

Jag gillade Bmw:n jag hade för ett par år sen som hade både kylvätsketemp-mätare och oljetemp-mätare.
av Nenne428
Att ersätta tempmätaren och annat med "Idiot lights" är ju inget nytt, men jag tycker fortfarande att det är ganska dumt. OK, oljetryckslampa och laddningslampa har man ju vant sig vid, men temperaturmätare skulle jag nog inte vilja vara utan. Inte sedan jag en kall vinter bottenfrös ett värmelement i en Audi jag hade.
av JK24T
Onödigt informationsflöde, pyttsan.... lite här och lite där ger en stor besparing
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]