av tjenamors123 - sön 14 jan 2024, 23:58
- sön 14 jan 2024, 23:58
#1567348
Hej! Funderar lite på att skaffa mig en V50, senaste årgångarna och då specifikt en D2. Med självgenererande filter alltså.
Det som talar emot är ju att det sägs att man generellt sett inte bör ha diesel om man inte kör långt till vardags. Men undrar hur stort problem det är i verkligheten? Ni som hänger i forumet, hur vanligt verkar det vara att folk faktiskt får problem pga det?
Har ca 7 km till jobbet, så det är min absolut vanligaste tur. Ofta tar jag även handling och träning på vägen, så då blir det ju i praktiken typ 3+3km. På helgerna gör jag dock ofta längre turer på ett par mil, men inte varje helg. Sen kör jag långresor på kanske 30+ mil x2 kanske någon gång varje eller kanske varann månad i snitt, lite oregelbundet men ändå ganska ofta. Är det körmönstret tillräckligt för att inte orsaka problem med DPF och EGR osv av alla kortturer?
Anledningen till att jag ändå funderar på en diesel är dels att 99% verkar vara d2, jag har hört att det ska vara en väldigt robust motor generellt, jag ser det som en stor fördel med en 6-petad när jag väl kör långt, alla flexifuel är ju bara 5 och ska visst varva rätt friskt utanför stan. Det är som min nuvarande bil och det stör jag mig på. Och sen är det ju ett stort plus att att alla mina långresor blir mycket billigare, särskilt nu när literpriset är nästan samma som bensin.
Är det helt hål i huvet att skaffa en diesel eller är mina farhågor överdrivna?
Det som talar emot är ju att det sägs att man generellt sett inte bör ha diesel om man inte kör långt till vardags. Men undrar hur stort problem det är i verkligheten? Ni som hänger i forumet, hur vanligt verkar det vara att folk faktiskt får problem pga det?
Har ca 7 km till jobbet, så det är min absolut vanligaste tur. Ofta tar jag även handling och träning på vägen, så då blir det ju i praktiken typ 3+3km. På helgerna gör jag dock ofta längre turer på ett par mil, men inte varje helg. Sen kör jag långresor på kanske 30+ mil x2 kanske någon gång varje eller kanske varann månad i snitt, lite oregelbundet men ändå ganska ofta. Är det körmönstret tillräckligt för att inte orsaka problem med DPF och EGR osv av alla kortturer?
Anledningen till att jag ändå funderar på en diesel är dels att 99% verkar vara d2, jag har hört att det ska vara en väldigt robust motor generellt, jag ser det som en stor fördel med en 6-petad när jag väl kör långt, alla flexifuel är ju bara 5 och ska visst varva rätt friskt utanför stan. Det är som min nuvarande bil och det stör jag mig på. Och sen är det ju ett stort plus att att alla mina långresor blir mycket billigare, särskilt nu när literpriset är nästan samma som bensin.
Är det helt hål i huvet att skaffa en diesel eller är mina farhågor överdrivna?