Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Blomman73
#1564863
Dottern köpte en kapad 744 med B230f.
Den går som den ska ibland. Ibland bluddrar den och går inte gasa, håller sig på ca 6-700 varv. Gasar man då så sjunker det tillfälligt för att återgå till 6-700. Låter man den bara gå på tomgång bluddrandes, så dör den tillslut. Sen kan man starta och den går som den ska i 1km- någon mil och samma visa.
Sitter H-reg och allt lagligt i den.
Börjar bli gråhårig, finns det någon ide?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1564901
Om det är fel i elektroniken så blir det (ofta) felkoder att läsa ut om ni har - 88B och nyare. Annars är det som andra 700. Icke fungerande tankpump, hjälper ofta om man har mer än halv tank. Tändnings delar, beror på vad för modell på elektronik du har. Fel på/i vevhusventilation, geggat spjällhus, m.m.Finns 3 olika på B230F motorerna
av Blomman73
#1564905
Får inga koder på boxen om den nu funkar som den ska.
Ska även kolla dom sakerna som nämns, skulle tex ett geggat spjällhus funka vid omstart?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1564909
Är det -91-92 äa det ett annat styrsystem (Bendix), då är det annat sätt att felsöka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1564935
Bendix Regina har en luftemperatur mätare istället för LMM och en MAP-sensorn vid vänster fjäder torn, med en vakuumslang till insuget. Den slangen brukar torka ut och spricka sönder. Rex tändsystem är också helt annorlunda och inte lika "stabilt" som Bosch. Där är en enhet som ersätter tändspole och tänd modulen. Dessa har bara en bensinpump (i tanken) som kan vara "nyckfull" när dom blir gamla. Stannar plötligt, för att sedan fungera igen.
Det finns även några 91-or med Bosch insprutning. Alla 740 som som såldes i USA hade Bendix
av Blomman73
#1565082
Idag misstände så det luktade nästan knallpulver.
Har märkt när jag vrider på gasrullen vid spjällhuset att den inte alltid går tillbaka. Kan det bero på skit där?
av Blomman73
#1565084
Har beställt en ny spjällhus givare, griper alla halmstrån som det kan bero på. Ibland så varvar den upp, vilket tyder på spricka i någon slang?
Men sen när man åker så tar ju H-reg över, bromsar man ett par gånger så släpper varvtalet och den går precis som vanligt
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]