Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsd
#1563328
Jag hade min V90 på service idag och fick anmärkningar på att båda drivaxeldamasker fram var trasiga. Märkligt att det hänt på båda sidor samtidigt?

Angående bytet sa verkstaden att det kan ha kommit in grus/vatten i drivknutarna, så en idé är att byta dom samtidigt.

11.000 för bara damasker och 22.000 för damasker och knutar. Vad rekommenderar ni?
av Malmstroem
#1563339
Beror på hur det ser ut. Om du har ett litet hål på damasken som slängt ut lite fett så räcker det att byta damask. Om damasken är rejält trasig så är det lika bra att byta allt.
av Xanthopteryx
#1563373
Är det bara yttre/inre som gått sönder?
Rekommendation: Byt båda (inre/yttre) när du ändå byter då det mesta jobbet är att riva skiten för att komma åt.
av kebabpizza
#1563378
Verkar vara en sjuka på dessa, jag köpte en beg V90 och vid ca 6000 mil hade jag fått bytt båda sidor fram + ena drivaxeln då den hade gått för länge med trasig damask.
Hade dock tur att det skedde inom garantitiden.
Bromsbyte xc70 D4 AWD -16

Jag har också en XC70 D4 AWD 2016 och fö[…]

Efter att ha kört Audi A6:or i 20+ år b[…]

Varför skulle 5w30 vara bättre? Det &aum[…]

Ja, så som mina bilar betett sig brukar olje[…]