Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Malte
#1563119
Hej!
Har en V70 -06 med halogen-strålkastare som jag tycker lyser på tok för svagt. Planerar därför att nu byta ut dessa mot xenon. Har fått klartecken av besiktningsman att göra detta.

Söker nu någon som gjort samma som jag planerar göra, är det bara plug and play eller krävs det någon annan typ av förändring, modifiering av kablage eller dylikt? Xenon-strålkastarna kommer från en -05a.

Tacksam för svar.
av rosefors
#1563132
00-04 går att trycka i plugg-and-play. Vad jag hört går inte det på 05-08 pga CEM-övervakning.

Lite oklart med kablage. På 00-04 är det en särskild xenon adapterkabel som hör till xenonlyktorna. Samma sak om mam sätter 00-04-xenonlampor på facelift. Kräver en annan särskild adapterkabel. Hur det ser ut på facelift får du nog undersöka närmare.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
#1563161
Har 07 med Bi-Xenon. Det viktigaste ljuset - Halvljuset, är dåligt.
Visserligen finns lite slitagedimma på glasens insida. men ändå.
Nya Osram lampor förbättrade en del. Men halvljus är inte bra.

Slutsats: Jag hade aldrig bytt ut fina halogenstrålkastare.
Skulle satsat på bästa möjliga halogenlampor i ditt fall.
av rosefors
#1563169
Jag har experimenterat en del med detta. Problemet med xenonlamporna är att reflektorn bräns sönder. På facelift bränns även linsen av både UV-ljuset från solen och från xenonlampan på insidan.

När det gäller bättre halogenlampor, exempelvis Osram Night breaker, så är dom både väldigt dyra och kort livslängd. Det är helt enkelt inte lönt att köpa dom. Jag har även provat med 100W-lampor (inte tillåtet) men sockeln klarar inte riktigt värmeutvecklingen.

Kontentan är att man får se över lamphusen om man vill ha bättre ljus. Oavsett om det är xenon eller halogen. Ett alternativ som antagligen är mer prisvärt är att använda 00-04-lamporna och skarva kablarna, just för att slippa problemet med linserna.
av V70Malte
#1563179
rosefors skrev: tis 05 dec 2023, 07:23 00-04 går att trycka i plugg-and-play. Vad jag hört går inte det på 05-08 pga CEM-övervakning.

Lite oklart med kablage. På 00-04 är det en särskild xenon adapterkabel som hör till xenonlyktorna. Samma sak om mam sätter 00-04-xenonlampor på facelift. Kräver en annan särskild adapterkabel. Hur det ser ut på facelift får du nog undersöka närmare.
Finns det något vis att komma runt den CEM övervakningen, vill ej ha felmeddelande.

Gällande er som påtalar att det inte alltid är värt att byta till xenon från halogen har jag jämfört med en kompis bil och därav kommit fram till att jag vill ha xenon. Inget impuls-beslut. Men uppskattar verkligen välviljan och tipsen. Gällande besiktning vet jag att det ej blir problem då killen som besiktigar min bil själv var den som rekommenderade detta och berättade att V70N är en av få bilar som han får lov att godkänna med xenon även om den är halogen standard.
av V70Malte
#1563181
Vill också förtydliga! Har köpt kompletta xenon-strålkastarhus, kommer alltså inte enbart köpa lampor och sätta in i nuvarande strålkastare utan köpt kompletta lykthus!
av rosefors
#1563188
Låt för stunden säga att du kan då godkänt att konvertera till Xenon.

Du måste då även installera nivågivare bak samt byta ljusomställaren vid ratten. Ingår i Xenonuppsättningen.
av rosefors
#1563190
Ang felkoder, finns "CANBUS-defeater" eller vad det kallas som sätts i serie med nån tåt. Ingen aning hur väl det funkar eller på vilket sätt det behövs på facelift.

Men som sagt, det kan va så att du behöver annat kablage eller skarva.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]