Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK, det hade varit lite snabbare att kolla skarvkontakten bak den långa sidopanelen på konsolen, men du kan jo ha så mycket "tur" att det är själva CCM'en som inte skickar styrspänning till regulatorn. Om det finns reglerspänning från CCM, kolla skarvkontakten...
P3_CCM_Fan_Control.jpg
P3_CCM_Fan_Control.jpg (123.83 KiB) Visad 279 gånger
Mät om det är spänning (Volt) på den Violett-Svarta kabeln med ett Voltmeter (Multimeter) , spänningen följer normalt nivån på fläkt-justeringen, från 0 Volt och upp.
Alla kontakter måste vara inkopplade vid mätningen.

Här är en bra guide på kontakten:
Det låter tyvärr som en defekt CCM, men kontrollera om Voltmeteret och mätpinnarna är ok med att mäta spänningen på pinne 1 Röd kabel på CCM.
Mät gärna Ohm också mellan svart-Lila ledning och jord, nu med tändningen helt av.
Om mätvärdet är lågOhmigt, lossa kontakten från CCM och mät Ohm på ny.
Är det fortfarande lågOhmigt, så ligger felet i kabeln eller regulatorn (inte mycket sannolikt).

Om det blir att byta CCM, se till att den nya har exakt samma utrustning/knappar som din gamla, och helst från samma år, kolla VIN-nr. https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... ection=asc
Multimeter och mätning ok, byt CCM... (jag kan inte finna det exakta mätvärde på ledningen till regulatorn just nu, men det låter OK, och det är ingen kortslutning i kabeln)

Alternativt ta bort och öppna CCM, följ kopparbanan från pinne 2 på kretskortet och se noggrant efter korrosion/skador. Använd multimetern i Ohm/Diod/Kontinuitet och mät om kopparbanan är hel. Banorna är mycket tunna, lackad och går på båda sidor av kretskortet, med genomföringar som också kan korrodera bort.
Om du har tur och hittar brott på kopperbanan så är det inte så lätt att fixa felet om man inte är van med sådan arbete och verktyg. (Mikro-löd)
Hej
Jag öppnade CCM idag och kollade efter lödning som släppt eller annat fel men såg inget konstigt så jag beställde en CCM från bilskroten som jag ska hämta imorgon, löser det inte felet så ger jag nog upp och lämnar in bilen på nån svindyr verkstad 🫤
Yes, idag är det fest, ny CCM löste biffen och nu funkar fläkten efter många långa timmar i garaget.
Stort tack @jiha1968 för all din hjälp och ditt tålamod med alla mina frågor, respekt!

Ha en bra fortsättning och trevlig jul!

Mvh Josef

alla volvo diesel som är sålda på[…]

Kolla om spridarna läker , kolla upp generato[…]

Principen är väl att ventilerna med &ari[…]