Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man får hoppas det kommer gå lägga en ikon för inaktivering av hastighetslarmet direkt på hemskärmen så man inte behöver dyka ner i undermenyer på displayen.
Men förmodligen måste man in i Inställningar, sen en rad där och slutligen inaktivera hastighetslarmet.
Minst tre klick på skärmen i så fall.
Kanske går stänga av med röststyrningen i Google infotainment med lite tur. Men då säger väl tanten ” jag förstår inte vad du menar”.
Så är det väl bara hoppas Volvo inte inför via mjukvaran denna funktion med hastighetslarm i äldre bilar med Google infotainment (och Sensus).
Men det nya regelverket kräver det väl endast från och med MY24 late och nyare om jag förtår det rätt.
Jag hoppas (och tror) att det inte kommer aktiv hastighetsövervakning till de existerande bilar där det inte finns lagkrav. Jag skulle i alla fall bli grymt irriterad om det dök upp.

På nya bilar är det ett krav. Därmed har Volvo inget val. Där får man bara hoppas att det finns möjlighet till enkel genväg för att slå av det. Eller att någon kommer med en fix som gör att just den biten slutar fungera...
Alla vet att hastigheten varierar lite när man kör både med och utan farthållare, bl.a. när du kommer till en nedförsbacke. Bara att följa trafikrytmen på en landsväg innebär hastigheten går lite upp och ner, definitivt över 1 km över skyltad hastighetsgräns ganska ofta bl.a. beroende på hur terrängen ser ut. Att ha fartlarmet aktiverat hela tiden vore i sådana situationer påfrestande för humöret tror jag. Irriterade förare är aldrig bra ute i trafiken. Så det nya fartlarmet både hjälper och stjälper nog lite. Men framför allt ser jag trafiksäkerheten sjunka en del när folk troligen kommer sitta och manövrera i sina menyer i bilarna för att stänga av fartvarningsfunktionen under pågående resa. Under den tiden kommer uppmärksamheten tas från vägen där den bäst hör hemma. Det är, som brukligt, plus och minus.
bem skrev:. Men framför allt ser jag trafiksäkerheten sjunka en del när folk troligen kommer sitta och manövrera i sina menyer i bilarna för att stänga av fartvarningsfunktionen under pågående resa. .
Inget menytryckande, står ju i användarmanualen - "Föraren kan genom vänster rattknapp aktivera och deaktivera ljudvarningen"
Pålitliga motorer?

Dieselfemmorna är pålitliga så l&[…]

Jag har av insuget nu, men det sitter fast med en […]

Hej! Köpte en S80 i somras som inte hade n&a[…]

Det sa gubben (fd mekaniker) som hjälpte mig […]