Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hellman skrev: tor 09 feb 2023, 12:09 Min mek, på aukt. Volvo-verkstad, drog åt centrumbultarna lite till och då försvann klickandet. Var iofs på en XC90 -08, så den hade kanske redan de speciella bultarna med gummikon.
Drog han åt dom och dom håller fortfarande?
Börjar man pilla på centrumbultarna så är det bäst att byta till nya annars ska man räkna med problem
Min V70 2005 klickade också. Det förslag jag fick var att limma drivaxlarna. Jag gillade inte det alternativet eftersom det blir rätt svårt att få ut drivaxeln efter den är limmad. Det var definitivt originaldelar från fabrik i den bilen.

Jag valde att leva med klicket i de dryga 10.000 milen jag ägde den bilen. Det blev inte heller värre med åren.
Det var troligen så en gång i tiden med ursprungsdelar pga nån kvalitetsbrist från leverantör. Det har sen dess blivit åtgärdar med korrekta toleranser på originaldelar, men inte alla eftermarknadnads. Det råder så att säga ingen tvekan om vad som är orsak till problemet och att det inte ska va där. Därför borde alla, eller åtminstone större merparten av kvarvarande klickproblem bero på just eftermarknadsdelar.

Limma drivaxel ska man absolut inte göra. Innebär att allt underhållsarbete i framvagnen blir en absolut mardröm, Och/eller en ny drivaxel.
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]