Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Menar du tempmätaren längst ner till vänster? Det är en lös modul som går att flytta mellan olika mätarhus. På mätarhus som saknar denna så sitter det en lös täckbricka av plast som man lossar.
Användarvisningsbild
av L3LL3
Går dessa moduler att köpa separat (någonstans)? Den som Lucif3r visar ser inte riktigt lika dan ut som den jag har, så jag gissar att det inte är en originaldel? Den visar förvisso samma temperatur, så någon gemensam nämnare finns i alla fall. ;-)
Användarvisningsbild
av L3LL3
OK,

Min 91'a har iaf. en gammal LCD-panel, men jag antar att det är samma format/storlek (och att temperaturen är dynamisk) ;-)

Finns dessa att köpa separat (alltså inga speciallösningar som måste lödas)?

/LS
Användarvisningsbild
av L3LL3
Dags för vinterförvaring. Jag hittade aldrig något lämpligt instrumenthus, så jag har kört med min skuttande hastighetsmätare hela sommaren/hösten. Jag kommer inte köra något med bilen i vinter, men jag kan nog ändå inte lägga ner grubblandet över det här problemet.

Funderar fortfarande på om det verkligen är instrumentet som är felkällan. Jag vet iofs. inte riktigt hur det hela hänger ihop, men vad skulle det kunna vara som gör att motorn/växellådan inte driver de första sekunderna efter tryck på gasen vid tomgångskörning (vid de tillfällen som mätaren rusar)?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är samma som på 740/760/940 modeller är det ju en pulsgivare i bakaxeln. Där går en (2 trådar) kabel till en koppling vid mätarhuset. Därifrån går det till hastighetsmätaren, ABS, insprutningen, tändningen m.m. Och säkert också till styrningen av växellådan, så det kan säkert "hänga ihop" på något sätt. Enklast är att ohm mäta givare på bakaxlen. Där sitter en koppling på bakaxeln som du kan dela på och mäta givaren (600 - 900 ohm är det på 7/900). Det kan vara väldigt ärgat där i. Kanske väldigt svårt att komma åt dock.
Användarvisningsbild
av L3LL3
Japp! Enl. tidigare iakttagelse sitter den givaren väldigt illa till, men om jag förstår dig rätt är det med stor sannolikhet mätaren som genererar felet ifall resistansvärdet är bra?

Är det även är korrekt uppfattat att alla dessa signaler (till hastighetsmätare, ABS, insprutning, tändning och förmodligen även växellådan) hämtas från en och samma givare/kabel, men själva fördelningen sker i mätarhuset?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]