- ons 18 jan 2023, 02:55
EbbevonVolvo skrev:Han finns i telefonen nu!linnar skrev:Uppdatering:Du, lägg den PSTn som en av dina bästa vänner i din telefon!! Otroligt kul att det fortfarande finns människor som bryr sig.
Hämtade bilen från Bilia verkstad precis nu!
Det fanns inga felkoder så mekanikern körde och pressade bilen hårt uppför en lång backe. Bilen ryckte två gånger uppför backen men det blev ingen felkod. Bilen kan inte skapa felkod om det är ett mekaniskt fel så misstankarna var åt det hållet. Bränsletrycket var också normalt. Det enda mekaniska som kan skapa ryckningar är när magnetventilen på turbon kärvar. Utan fungerande magnetventil kör man utan hjälp av turbon och får på så vis en trögare bil. En kärvande magnetventil gör att turbon fungerar ibland och /eller vid vissa varvtal mm. Mekanikern bytte magnetventilen och gjorde samma provkörning. Den ryckte inte och bilen kändes vassare.
Nu har jag kört visserligen ganska lite men jag kände uppför backen där jag bor att den klättrade upp på lättare fötter än tidigare.
Felet var alltså en kärvande magnetventil på turbon.
Den stora överraskningen nr 1 var mekanikerns stora intresse att lösa problemet. Han var intresserad av det han sysslade med.
Den stora överraskningen nr 2 var kostnaden:
- Läsa av felkoder
- Provkörning mm ca 1 timma
- Mäta och kolla lite här och där
- Byte magnetventil
- Provkörning mm ca 1 timma
- Tjöta med mig
-----------------------------------------------------------
Summa kostnad: 2500kr