Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BobbyMcGee
#1556067
Hej! Har en Volvo L + V-70, 97:a som gått ca 18 000 mil.
Idag startade den plötsligt inte. Verkstaden säger att både batteriet och generatorn gått sönder. Bägge dessa byttes (ej beg!) 2021-06-10.

Fråga 1: Om INTE fabrikationsfel, VAD kan ha hänt? Gått ca 4000 mil sedan bytet. (Startat med kablar 1 gång, sommaren -21. Nåt skumt hände då, för hastighetsmätaren slutade fungera omedelbart efter start. Men kan väl inte ha något samband med det som nu skett?) Kan verkstan ha tagit miste på vad som orsakar att generatorn (enligt vetkstaden) bara ger 12,9 V på tomgång? Måste det betyda att själva generatorn är trasig?

Fråga 2: Om fabrikationsfel: Vid tiden för generatorbytet stod min då avlidne svärfar som ägare. Min sambo betalade räkningen, jag står som ägare på bilen idag. För VEM gäller reklamationsrätten? De säger på verkstan att den inte gäller för mig för jag var inte ägare då, men borde den inte gälla för den som genomfört köpet av tjänsterna och delarna? Kan felet ö h t räknas som ursprungligt?

Fråga 3: Arbetstid för att byta generator på denna bil?

4. Blir jag lurad? Verkar inte som firman har ont om arbete så de hittar väl inte PÅ fel för att få nåt att göra?!

All input mottages tacksamt. 😊
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556080
Kan du skruva själv? Kolla remmen som driver generatorn, är den ordentlidligt sträckt? Byta generator och batteri är ju inget svårare jobb. Det är viktigt att man gör rätt med startkablar på nyare bilar med mycket elektronik. Kolla först om laddnings/batteri lampan i instrumentet lyser med tändning på. Alla varningslamporna ska lysa då, och även den. Lyser dom andra men inte den så kan inte generatorn ladda. Det kan då blivit fel i laddningsregulatorn (kostar under 200 kr på Biltema). Då ska du ta bort den klena röda kabeln på generatorn och fästa den mot jord på något ställe. Om laddnings lampan då lyser är felet i laddningsregulatorn. Den sitter (ofta) med 2 spårskruvar bak på generatorn.
Pålitliga motorer?

5 cylindrig diesel är säkert kort

Det sa gubben (fd mekaniker) som hjälpte mig […]

Hur känns systemet nu när du kört e[…]

T-map sensor

Tack!