Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Jag äger en V70 av 2001 årsmodel, 33 tusen mil, manuel. Jag har 3 st startnycklar. Ändå går Tändningslåset ej att vrida alls med någon av nycklarna. Den är fast i läge 0. Efter mycket trixande kan jag lyckas vrida och starta bilen. Kan jag köpa begagnad tändningslås och byta? Antar att jag måste spara gamla nyckeln för att nya tändlåset ska funka pga elektroniken. Eller måste nytt lås köpas på Volvo? Kan ni guida mig till en lösning? Vad kostar ett nytt lås med byte på Volvo? Någon med tips på lösning? 3 år sedan fastnade nyckeln i läge 1. Efter tips här med dremmel kapning på plåten under så löstes probemet. Men nu är nyckeln fast I läge 0. Jag har testat med WD40, bromsrengörning, etc
av vjohnj
Lås kan du köpa på skroten. Är ju enbart ett av de gamla chipen i från nån av original nyckel du behöver..
Eller ja du kan ju tape en gammal nyckel i närhet av antennringen
av sicnarf
Så jag köper ett beg tändlås och monterar den istället för min trasiga. Sedan tejpar jag min gamla nyckel under/bakom nyckelhålet.
Den startar som vanligt sedan med nya nyckeln?
av Erik Å
Har du provat att spraya olja i det gamla låset? Låter som att tappen som ska dras ut ur rattstången kärvar. Eller att en tillhållare fastnat i intryckt läge
Hjälper det om du vrider ratten lite fram och tillbaka mot stoppet?
av sicnarf
Ja. Jag har sprayat WD40. Även sprayat bromsrengörning före. Har också testat vrida ratten hit och dit under försöket.
Det krävs massa trixande innan det lyckas. Kanske 10-20 gånger
av sicnarf
vjohnj skrev:Lås kan du köpa på skroten. Är ju enbart ett av de gamla chipen i från nån av original nyckel du behöver..
Eller ja du kan ju tape en gammal nyckel i närhet av antennringen
Vet du om jag ska använda den beg medföljande antenringen från bildelsbasen? Eller ska man använda original antenring och sätta den på köpta låset?
Köpråd XC70

När grundproblemet är identifierat spela[…]

V70 T4F - Fuktar Olja

ingen fara, gasa vidare

Vi som beställt nya V60

Tror den kommer tidigare då om Polestar Engi[…]

Elpriset

https://www.tn.se/hallbarhet/32034/finland-tvingas[…]