NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har fått ett problem på min V50 1,8F Summum MY08.. Det är ett rött utropstecken och airbaglampa som lyser på instrumentpanelen, med felkod SRS-CFFF Control Module Internal Fault, enligt Vida..
Vida kan tydligen inte få bort 'felet' (som ofta tydligen inte ens är ett faktiskt fel utan är 'gammal krashdata' som CEM tolkar som kvarstående fel).. Så jag undrar om någon haft framgång med Vdash (på senare tid) när det gäller just detta fel och kan berätta lite? Vdash ska tydligen kunna erbjuda en 'fix' som rensar bort srs-styrenhetens 'krashdata' vid just denna felkod, man får betala typ 1000kr.. Hade varit väldigt skönt att slippa att demontera halva bilen å skicka enheten till nån firma.. Och att låta 'Volvoverkstad' byta ut styrenheten till skyhög prislapp (Bilia tar 11.700kr) känns inte lockande :x.
Felet uppstod troligen pga lite 'låg batterispänning' häromdan (batteriet är från 2019 och bilen går oftast väldigt korta sträckor, men med förebyggande stödladdning många gånger per år), även om motorn startade utan stor protest.. Med god vilospännig startar motorn väldigt alert, så startmotorn torde iaf vara ok tänker jag.. Och generatorn laddar med ca 14,5V (även om det väl inte säger allt om laddningen)..
Mvh Johan.
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??