NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har haft återkommande problem med min Volvo C30 1.6D 2009 som gått ca 29 k mil. Efter en tids körning får jag försämrad motoreffekt med varning från bilen angående försämrad motorprestanda och att anti-sladd service erfordras. Detta problem har uppstått tre gånger senaste två månaderna. Startar man om bilen när detta inträffat kom det tillbaka snabbt vid tillfället då det uppstod. Bilen har också varnat för elfel, "för hög spänning stanna snarast", tillsammans med batterivarningslampa.

Följande felkoder återfinns hos bilen:
P2459 - Diesel Particulate Filter Regeneration Frequency
P2458 - Diesel Particulate Filter Regeneration Duration
P0620 - Generator Control Circuit
P1632 - Accelera. Pedal Pos. Sensor 1 Power Supply Malfunction
P1402 - EGR Valve Circ Short to B+
P0238 - Turbocharger/Supercharger Boost Sensor A Circuit High

Har bytt laddtrycksgivare och avgastrycksgivare (partikelfiltret).

Osäker på skicket på partikelfilter (beg. bil) och min läsare klarar inte av att inhämta tryckvärden från givarna. Ska rengöra CEM, EGR-ventil och kontrollera eolys-nivå.

Finns det något gemensamt med felkoderna eller något jag bör kika på?
kvillebäck skrev:Radera felkoderna och se vilka som kommer tillbaka.
När jag får felkod på min EGR så kommer alltid "antisladd service erfodras" samtidigt.

De andra felkoderna är nog inget du skall lämna utan kontroll heller.
Tack för svar! Nollar felkoderna och då återkommer direkt felkod "P2459 - Diesel Particulate Filter Regeneration Frequency", senare trillar även fler in från listan. Vid elfel kommer felkoden för generatorn.
kvillebäck skrev:Om felkoden säger att det är kortis i EGR så behövs nog mer än rengöring.
Skulle denna kortis kunna sätta motorn i begränsat läge? Ska ta och byta denna.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??