Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NCR
Hmm, jag kollade runt lite men hittade ingen klockren area att ställa denna frågan i så here goes:

Är det nån som har koll på varför plötsligt dieselpriset har hostat till och på vissa preemmackar ligger över bensinpriset?
av Addekarlsson
Vet inte varför det blivit som det blivit med dieselpriserna....

Men på den lokala automatstationen genom Statoil, så har diesel varit 20 öre dyrare än bf95 sen i onsdags.
Och fortsätter dieselpriserna så här, så ligger dom snart på 1 kr över bf95, eftersom dieselskatten skulle höjas bra mycket mer än bensinskatten vid årsskiftet.

Jag säger bara en sak. Jag är superglad att jag inte bytte bort 960in mot en v70 d5, som jag tänkte. På mina 1500 mil om året, så hade jag gjort en superförlust....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Oljebolagen säger att det beror på att fler kör diesel nu och att man inte hinner med att producera mijöklassade dieseln så det blir brist.

Den blir det ju en fet skattehöjning på diesel med vid årsskiftet.

Och så försvinner partikelfilter lättnaden.

Dags att sluta åka diesel och byta tillbaka till bensin igen ...
Användarvisningsbild
av Tolvis
Jag väntar bara på att nån lägger upp en tråd om vedeldat (gengas) snart.
Eller Pellets? Då kanske man kan söka energibidrag från staten, Hä hä hä hä...
Användarvisningsbild
av Pliind
haha en kompis körde på villa pellets ^^ bilen gick inte bra men han tog sig från punkt A till B! haha den bilen har vart med om mycket den :P min andra kompis tanka den med bensin en gång också :P
av matzen10
Apropå bensinbolag; jag vet inte om det e allmänt känt för er redan men Statoil har köpt upp sin norska kollega Hydro. Dessutom har man för avsikt att inhandla Jet. Sen var det stopp i Sverige för Statoils uppköp.. Då har man 49% marknadsandel på bränslemarknaden som EU:s konkurrensverk tillåter.
Fick höra det av en kompis som förestår en Hydromack.

Och apropå Preem så har jag mina funderingar...I Örebro har en ganska stor Preemmack slagit igen portarna för några veckor sedan bara...vilket var lite konstigt ;-) Kanske någon annan aktör köpt upp dom?

M V H
---> Matz
av NCR
matzen10 skrev:Apropå bensinbolag; jag vet inte om det e allmänt känt för er redan men Statoil har köpt upp sin norska kollega Hydro. Dessutom har man för avsikt att inhandla Jet. Sen var det stopp i Sverige för Statoils uppköp.. Då har man 49% marknadsandel på bränslemarknaden som EU:s konkurrensverk tillåter.

Och apropå Preem så har jag mina funderingar...I Örebro har en ganska stor Preemmack slagit igen portarna för några veckor sedan bara...vilket var lite konstigt ;-) Kanske någon annan aktör köpt upp dom?

M V H
---> Matz
Jo jag läste att Statoil hade slagit klorna i Jet. Jag svor så det osade när jag läste det... Vilka är det som äger Tanka? OK/Q8 är det väl? Det blir till att gå över till att handla där så ofta som möjligt då. :???:
av *pettson*
NCR skrev:
matzen10 skrev:Apropå bensinbolag; jag vet inte om det e allmänt känt för er redan men Statoil har köpt upp sin norska kollega Hydro. Dessutom har man för avsikt att inhandla Jet. Sen var det stopp i Sverige för Statoils uppköp.. Då har man 49% marknadsandel på bränslemarknaden som EU:s konkurrensverk tillåter.

M V H
---> Matz
Jo jag läste att Statoil hade slagit klorna i Jet. Jag svor så det osade när jag läste det... Vilka är det som äger Tanka? OK/Q8 är det väl? Det blir till att gå över till att handla där så ofta som möjligt då. :???:
saxat från jet´s hemsida..

*ConocoPhillip’s försäljning av JET automatstationer i Sverige, Danmark och Norge
2007-09-19

ConocoPhillip’s försäljning av JET automatstationer i Sverige, Danmark och Norge

Idag har ett avtal mellan ConocoPhillips och Statoil undertecknats som innebär att Statoil kommer att förvärva ConocoPhillips marknadsföringsbolag JET i Sverige, Danmark och Norge. Affärsuppgörelsen, villkoras av konkurrensmyndigheternas godkännande och förväntas genomföras under 2008. Till dess alla godkännanden är klara kommer ConocoPhillips att fortsätta att äga och driva bolagen.*
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Eftersom glappet mellan vanlig diesel och EcoPar minskar kommer jag att tanka mer av EcoParen.

Min erfarenhet är att den drar lite mindre men framförallt så skall den vara mer miljövänlig än vanlig diesel. När De kan tillverka den på Biogas istället för Naturgas blir det ändå bättre.

Nackdelar, självklart, finns bara en mack i sverige och den ligger i Uppsala.... :lol:
Men eftersom jag passerar Uppsala i stort sett varje vecka är inte det några problem för min del.

Jag har en kollega som körde sin Audi på den i nästan 1 år och 4.000 mil, han fick närmare 10% mindre förbrukning + att avgasvärdena var "snuskigt" låga enligt verkstaden.

Läs mer på Ecopars hemsida
eller där man kan tanka
av olson
Mikael_0223 skrev: avgasvärdena var "snuskigt" låga enligt verkstaden.
:shock:

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]