Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1543728
Fick priset för det jag sålt i maj nu:
Elpris 40.71 öre (snittpris SE3 köpt el 39 öre)
Nätnytta 5.4 öre
Skattereduktion 60 öre
Summa: 106.11 för varje såld kW
Användarvisningsbild
av joel80
#1543729
garinge skrev:Lite av det problemet jag har, väntat en evighet på att eon ska "uppgradera" sitt nät här ute i skogen där jag bor, panelerna har suttit på taket i en evighet och allt är färdigt, men får inte slå igång det förens dom är färdiga med nätet, byta transformatorer och stärka upp nätet osv osv, först var elskåpet ute godkänt, sen inte, så tog en halv evighet tills dom kom ut och satte nytt markskåp iställe för det delade med grannen, detta var i mars och då fick jag veta att nätets förstärkning skulle vara klar 17 juli, suck liksom förlorade hela förra sommarens "intjänade el" och en bra del av detta året hittils...

men bara gilla läget, men jobba snabbare liksom :)
I sånna lägen brukar man väl kunna få slå på för egen användning? Alltså där växelriktaren spärrar utgående.
Användarvisningsbild
av joel80
#1543731
StefanN skrev:Fick priset för det jag sålt i maj nu:
Elpris 40.71 öre (snittpris SE3 köpt el 39 öre)
Nätnytta 5.4 öre
Skattereduktion 60 öre
Summa: 106.11 för varje såld kW
Jag låg på 2,5 öre lägre än dig på såld el och på 47 öre i snitt på köpt el. Fast med "smartladdningen" på bilen så blev de 292kWh jag laddat endast 23,70 öre/kWh.
Användarvisningsbild
av garinge
#1543733
joel80 skrev:
garinge skrev:Lite av det problemet jag har, väntat en evighet på att eon ska "uppgradera" sitt nät här ute i skogen där jag bor, panelerna har suttit på taket i en evighet och allt är färdigt, men får inte slå igång det förens dom är färdiga med nätet, byta transformatorer och stärka upp nätet osv osv, först var elskåpet ute godkänt, sen inte, så tog en halv evighet tills dom kom ut och satte nytt markskåp iställe för det delade med grannen, detta var i mars och då fick jag veta att nätets förstärkning skulle vara klar 17 juli, suck liksom förlorade hela förra sommarens "intjänade el" och en bra del av detta året hittils...

men bara gilla läget, men jobba snabbare liksom :)
I sånna lägen brukar man väl kunna få slå på för egen användning? Alltså där växelriktaren spärrar utgående.
Jadu, det trodde jag med, men icke, har frågat både eon och elektrikern och det har inte "funnits möjlighet", ett alternativ var någon smartmätare på elmätaren ute vid vägen och elkabel över gräsmattan in osv, men det ville jag inte betala två gånger för (installation/avinstallation) så får inte vrida igång växelriktaren förens eon berättar dom är klara med förstärkningen, tröttsamt är det, för väntetiden på dom har varit SJUKT lång...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1543748
garinge skrev:
joel80 skrev:
garinge skrev:Lite av det problemet jag har, väntat en evighet på att eon ska "uppgradera" sitt nät här ute i skogen där jag bor, panelerna har suttit på taket i en evighet och allt är färdigt, men får inte slå igång det förens dom är färdiga med nätet, byta transformatorer och stärka upp nätet osv osv, först var elskåpet ute godkänt, sen inte, så tog en halv evighet tills dom kom ut och satte nytt markskåp iställe för det delade med grannen, detta var i mars och då fick jag veta att nätets förstärkning skulle vara klar 17 juli, suck liksom förlorade hela förra sommarens "intjänade el" och en bra del av detta året hittils...

men bara gilla läget, men jobba snabbare liksom :)
I sånna lägen brukar man väl kunna få slå på för egen användning? Alltså där växelriktaren spärrar utgående.
Jadu, det trodde jag med, men icke, har frågat både eon och elektrikern och det har inte "funnits möjlighet", ett alternativ var någon smartmätare på elmätaren ute vid vägen och elkabel över gräsmattan in osv, men det ville jag inte betala två gånger för (installation/avinstallation) så får inte vrida igång växelriktaren förens eon berättar dom är klara med förstärkningen, tröttsamt är det, för väntetiden på dom har varit SJUKT lång...
Märkligt! Min bror som också väntade på att Eon skulle förstärka nätet fick använda sin egenproducerade el.
Användarvisningsbild
av garinge
#1543751
EbbevonVolvo skrev:Märkligt! Min bror som också väntade på att Eon skulle förstärka nätet fick använda sin egenproducerade el.
Ja det tycker jag med, frågat om det flera gånger, och haft det uppe för dialog flera gånger men det verkade inte gå på något enkelt sätt, vet inte om det är för elskåpet med mätare osv sitter vid vår tomtgräns över 30m bort som det "blir svårt" störande är det iallafall, man tycker att eon borde jobba på för att få det klart så fort som möjligt, men tydligen inte...

Så håll tummarna för att dom blir klara som utlovat, 17juli...
av 20FJan
#1543769
Att man inte får veta sånt innan avtalad beställning, kanske kunna välja en mindre anläggning och kombinera med batteri istället hade kunnat lös problemet? Om fler väljer timdebitering och styr om sin förbrukning borde också problemet minska.
Användarvisningsbild
av garinge
#1543772
Om du menar mig så jadu, tog eon nästan 9mån innan dom ens berättade att dom var tvungen att fixa med nätet och "uppgradera" transformatorer osv, så hade nog inte spelat någon roll om anläggningen varit mindre, inte nog med att vårat elskåp är längst ut på "linan" sen har dom har väl insett att det kommer bli många fler här ute som vill ha solpaneler och uppgraderar det "ordentligt" på en gång, men att skaffa mindre anläggning än vad som är nu (39paneler = 31 på baksidan och 8 på framsidan ) hade inte varit ett alternativ ändå så :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1544047
EbbevonVolvo skrev:Jag fick idag en offert som jag kommer att tacka ja till.
En välrenommerad lokal firma.

Hyundai solpaneler helsvarta, 29 stycken på 435 watt styck.
Huawei växelriktare förberedd för batteri.
12.62kWp & 11780 kWh
En leverantör med totalansvar.
Pris inklusive allt efter Grönt avdrag 168000 kr.

Räknat på mitt fasta elpris som nu är 145 öre/kW (totalpris inklusive överföring,skatt och moms) blir avskrivningstiden 10 år. Men om 1,5 år så går mitt fastprisavtal ut och då blir mitt elpris betydligt högre, så då blir det nog 7 eller 8 år.
Skrev på idag. Lyckades få ner priset till 166.000 kr. Taket byts i denna månad och med lite flyt så kan solpanelerna monteras med takbytarens ställning. Då blir det ännu lite billigare. Sen blir det först i augusti/september som resten av anläggningen monteras.
Ska bli kul detta!!!
Användarvisningsbild
av garinge
#1544318
Energibolaget Eon sänker elnätsavgifterna kraftigt. För en villakund i södra Sverige sänks den rörliga delen av avgiften med 48 procent, medan en villaägare i norr får nöja sig med 20 procent. Sänkningen som berör en miljon kunder är dock tillfällig och gäller från den 1 juli till och med december i år.



skönt Eon faktiskt gör något :)
  • 1
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 234

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]