Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1543550
Jag har nu fått bula på inte mindre än tre däck på dryga 2 000 mil sommardäckskörning. Vid ett av fallen har jag kört emot, övriga två finns det inga synliga skador ifrån. De här däcken kostar ca 6 000 på Volvo-verkstad och har filtmatta. Enligt teknikern är däcken känsliga. När jag tankade i helgen såg jag en annan XC60 med 21" Zero vid pumpen som hade en stor bula på ett av däcken.

Jag kan ha haft otur men undrar om fler haft problem? Har innan denna bil bara haft däckskada en gång då jag körde emot en trottoarkant och däcket gick sönder...
av Recharged
#1543619
Däckbulor vet jag kan uppstå vid yttre åverkan, som i exemplet du anger, men det kan även ske vid möte med potthål, farthinder och andra föremål i oturlig hastighet. Är det däck på en och samma fälg som drabbas om och om igen?

Har själv kört med däck från Pirellis P Zero-serie på ett flertal bilar (dock inte på SUV under senare år) och i ett flertal olika dimensioner utan att uppleva någon liknande tendens. Har dessutom inte hört om att P Zero ska ha varit särskilt utsatt för just den typen av problem under de senaste 15 åren.

Däcket är värt att undersöka och visar det inte tecken på yttre åverkan hade jag kontaktat Pirelli. Att under normala förhållanden samla på sig däckbulor titt som tätt anses inte vara normalt.

XC60 hade, utan att äventyra utrymmet i hjulhuset och till komfortens fördel, kunnat originalmonterats med 255/45-21.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?