Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Delgad
#1543522
Hej
Håller på att kika på två olika Volvo s80. Den ena är från 2010 och har motorn 1,6D och den andra är 2.0f och är från 2011. Likvärdig utrusning. Nu undrar jag vilket motoralternativ hade ni valt? För och nackdelar?

Tack!!
#1543525
Delgad skrev: tis 06 jun 2023, 21:56 Hej
Håller på att kika på två olika Volvo s80. Den ena är från 2010 och har motorn 1,6D och den andra är 2.0f och är från 2011. Likvärdig utrusning. Nu undrar jag vilket motoralternativ hade ni valt? För och nackdelar?

Tack!!
Jag har 2.0F, ingen raket men tar mig från A-B och högvarvar vid 100km/t > , ligger mellan 0.8-1.1l vid mätt pump(automat), men många har väl sagt att automatlådan (powershift) krånglar/kan rasa (jag har inte haft detta problem ('än) -pepparpeppar-. Manuellt är väl ett alternativ. behöver servas varje år(självklart beroende på hur mycket du kör) kan du sträcka det till 2år/byte max. ingen kamrem; då det är ford-motor med kamkedja. vad skulle skillnaden bli prismässigt om det finns en likvärdig S80 D3 från 2010/2011 ?
#1543527
Nu vet jag inget om dieselmotorn, men 2.0 F har 145 hkr på bensin och 147 hkr på E85. Den har dessvärre bara 190 Nm i vridmoment. Det är i minsta laget. Jag hade en V70 med 2.0 F -08. Den varvade exakt 3000 v/min på 5-ans växel och hastigheten var 100 km /tim. Jag körde alltid på E85. Den årsmodellen hade bara manuell växellåda. Den drog 1,18 l/mil i snitt på E85. Drog man släp så drog den markant mera.
#1543583
Hur långt kör du per år? Mest kört eller långt? Mkt korta sträckor så är nog bensin o föredra före 1,6d har den i vår v50 pendlar 3,5 mil enkel resa med den och den gör jobbet helt klart ingen raket men helt ok vet inte hur de är i s80 men v50 är den 5 växlad

Enligt volvo så ska dpf (diselpartikelfilter) bytas var 12000 mil och eolys fyllas var 6000 mil på v50 i alla fall . Sköts det så get det väl inte mer huvudvärk än andra bilar men de finns ju mer saker som kan strula.

Kass dragvikt på 800 kg på v50 ihop med 1,6d men du kanske inte kör med släp då kvittar det
Användarvisningsbild
av Delgad
#1543613
Tack för bra svar. Kör mest korta sträckor. Tror att bensin lämpar sig bättre men förbrukningen brukar vara lägre med disel men får kanske tänka om. Jag har båt så en trailer med en båt på måste den orka. Kommer dock inte över ett ton. S80 är en trevlig bil, hade en tidigare med 2,5t motorn, gick kanon men drack mycket bensin och var dyr i skatt. Därför tänkte jag att den på 1,6d hade vart bra om man tänker på just förbrukningen. Men får väl fundera vidare. Är det samma sak med partikelfilter på 2.0d motorn eller gäller det endast 1.6d?
#1543734
Har inget att bidra med förutom att hålla med om att kör du mkt kort så kör bensin. Känns som risken för problem är mkt mindre då och det överväger eventuell kostnad för soppa.

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]