Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1542547
Tjena.
Håller på att hjälpa en kompis med dennes buick invicta från 1962 med en nyrenoverad 401 nailhead i. Då det inte är vi som har renoverat den och den person som gjort det ej är anträffbar längre vänder jag mig till er och kollar om ni har några lösningar.
Vi tänkte att vi skulle ställa in tändning osv igår men fick känslan av att det är något som inte stämmer. Jag bestämde mig för att skruva ur alla tändstift och kolla hur dom ser ut.
På cylinder 1 3 5 7 alltså alla på passagerarsidan så var elektrodavståndet 0.... alla dom 4 verkar ha blivit ihoptryckta på något sätt. Hur kan detta komma sig att alla på ena sidan blir så? Och hur har motorn ens kunnat gå att starta med 4 av 8 stift förstörda? Vad kan orsaka detta?
Kan tillägga att draft pipe är bortplockat så finns för tillfället ingen vevhusvent... detta ska åtgärdas så fort vi får hem dom sakerna.... hoppas nån kan svara på mina frågor. Tack på förhand :-D
received_558816516324337.jpeg
received_558816516324337.jpeg (192.9 KiB) Visad 756 gånger
#1542552
Prova att ställa rätt avstånd, skruva i stiften och dra runt motorn för hand så inget går i. En V8 går på 4 cylindrar om dock ganska illa.
#1542557
Någon som tappat ett paket med 4 stift i och sedan inte kollat dem innan dem sattes i? Är det inga oljud så kan vi räkna bort att kolvar och stift slår ihop eller att något hamnat i cylindrarna. Att den går med en cylinderbank "borta" beror ju på att motorn då beter sig som en rak 4 istället.
#1542619
Dom här stora motorerna har gott om utrymme i förbränningsrummet. Så kolven kan omöjligen slagit i stiften som sitter snett från sidan. Jag tror också att stiften var deformerade när dom sattes i.
#1542636
Väldigt konstigt. Min första tanke var om det satt fel tändstift i motorn, med för lång gänga. Jag har nämligen varit med om en person som satte i för långa tändstift och att motorn därefter ej startade, pga att stiftens gap slogs ihop. Vad jag kan googla fram så ska dock Autolite 85 vara korrekt i en 1962 Buick 401 ci. De stiften är ju faktiskt lite speciella, det är bara 3/8" gänglängd (9,5 mm). De flesta stift med "kort" gänga har ju en gänglängd på 1/2" (12,7mm).

Det verkar heller inte vara kritiskt med utrymmet mellan tändstift och kolvtopp i en nailhead, när jag kikar på sprängskisser (och bilden på ett löst topplock) här: https://www.curbsideclassic.com/automot ... rangement/

Som sagts tidigare, prova med att justera in rätt avstånd, skruva i stiften igen och dra runt motorn för hand. Rapportera gärna tillbaka här vad ni kommer fram till, det vore intressant att få veta vad problemet var.
#1542711
3/8" tändstift var vanligare förr, bl.a Volvo PV hade det (B4B motorn) . Dessa hade f.ö också Autolite tändsystem, och övrig el också.
Ser på bilderna att förbränningsrummen ser nästan ut som på en Hemi motor som ju också har tändstiftet i mitt. Så där finns ingen risk kollition. Tror inte att 3/8" stift fanns som långa, såg aldrig några på den verstaden jag jobbade på då. "På den tiden" hade verkstäderna allt i servicerrejer hemma vad det gällde tändstift, brytare, oljefilter m.m. Luftfilter bytte man olja i och oljefilter fanns inte på alla bilar.....
#1543601
En gång när jag mekade med en gammal röjsåg startade jag den utan plastkåpa. Det visade sig att plastkåpan styrde luftströmmen och var nödvändig för kylningen så röjsågen blev snabbt överhettad. Efteråt såg tändstiftet ut precis som dina.

Så, kanske en långsökt tankte, men kan det vara någon som kört motorn utan fungerande kylning?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]