Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1543595
Som sagt har jag en tidig -88 245 med B230F och gamla tändystemet som går väldigt krassligt när den är kall, den misständer och hoppar vid gaspådrag och är allmänt orkeslös. Men efter man har kört i ungefär 2 minuter så får den tillbaks vad som känns som all kraft den ska ha och går helt okej men fortfarande lite orolig tomgång.

Lite info om bilen och saker som jag testat:
Bilen har aldrig varit svårstartad under tiden jag har kört och den dör aldrig av sig själv.
Har märkt att den även smårycker vid landsvägskörning även när den är varm.
Bilen har gått 37k mil och sedan stått i 9 år fram till en månad sen men har klarat sig bra från rost och fukt.
Bilen fick godkänd besiktning och inga anmärkningar på avgaserna.
Man hör att bränslepumpen går när bilen är igång men hörs inget surr när man vrider på tändingen som det brukar.
Bränslenivån verkar inte ha någon påvärkan på hur den beter sig.
Har rengjort fördelaren och kollat vakumslangarna så dom är hela, reagerar inte alls på startgas runt insuget.
Tändstiftena är aningen vita vilket pekar på att den går magert och därav troligen misständningarna.

Tacksam för alla råd!
#1543621
Kolla på temperaturgivaren för motorstyrningen. Sitter under insuget ungefär vid 3ans cylinder, ska vara blå. Den sitter i topplocket. Givaren intill (sitter i blocket) är knacksenorn, rör inte den. Det händer att Hallgivaren (i fördelaren) lossnar och/eller har "osäker funktion".
"Vita" tändstift misständer lättare än normal färgade
#1543635
lennarte skrev:Kolla på temperaturgivaren för motorstyrningen. Sitter under insuget ungefär vid 3ans cylinder, ska vara blå. Den sitter i topplocket. Givaren intill (sitter i blocket) är knacksenorn, rör inte den. Det händer att Hallgivaren (i fördelaren) lossnar och/eller har "osäker funktion".
"Vita" tändstift misständer lättare än normal färgade
Har du någon aningom om vad den tempgivaren ska ha för motstånd om man mäter upp den? Jag tänkte så man kunnat utesluta om den behöver bytas eller ej.

Har tagit bort kontakten till hallgivaren och rengjort men ska kolla lite närmare på den, finns det något sätt at felsöka den också?
#1543642
Énrico skrev:Har du någon aningom om vad den tempgivaren ska ha för motstånd om man mäter upp den? Jag tänkte så man kunnat utesluta om den behöver bytas eller ej.
Det varierar med motortemperaturen. Från c:a 20000 ohm vid - 20° till under 1000 ohm vid drifttemperstur. Ska kolla närmare
Om du kan köra med den är det nog Ok. Kolla bara att den sitter fast och att kablarna är oskadade
#1543651
lennarte skrev:Det varierar med motortemperaturen. Från c:a 20000 ohm vid - 20° till under 1000 ohm vid drifttemperstur. Ska kolla närmare
Om du kan köra med den är det nog Ok. Kolla bara att den sitter fast och att kablarna är oskadade
Ser inte ut at var något fel på kablarna och även hallgivaren såg bra ut, men det är ju som att bilen vet om när den blivit varm och ändrar hur mycket bränsle den får. Man märker att den liksom hoppar över till ett annat läge och får mycket mer kraft.

Vet inte hur många det är som tittar i tråden men skulle ju kunna ta en video av det så folk kan höra och se så kanske det blir enklare att förstå vad jag menar?
#1543661
Énrico skrev:men det är ju som att bilen vet om när den blivit varm och ändrar hur mycket bränsle den får.
Det är nog fullständigt norrmalt. Det finns säkert ett "protokoll" även på 2.2 (vet inte säkert) även om det inte fungerar på samma sätt som 2.4. Alltså när du startar motorn så går den "kass". Efter c:a 2 min. går den bättre. Rätt, eller? Det är ungefär då lambdasonden börjar fungera och då försöker "kompensera" med mer eller mindre bränsle för att hålla lambda 1 som den ska. Jag tror att du har läck någonstans mellan LMM och katalysatorn. Om tempgivaren fungerar.
Har jobbat med min svågers dotters V60 AWD (se annan tråd) idag så jag har inte hunnit kolla värdena. Du ska vara glad du inte har en V60. Är uppe i 6000 kr för att fixa bromsarna bak. Och det är utan arbetskostnad, jag gör det för jag (fortfarande) och tycker att det är roligt..... Efrer 57 :nerd: år som bilmek😮😮😮. Började som "lue" (den lägst stående varelsen på verkstan) 1966
#1544133
Här kommer en video där jag kör halv gas ungefär en minut efter bilen startats, vet inte om man blir något klokare av det här men ni får ju en bättre förståelse av hur den beter sig.

Bytte även pumpen som sitter i tanken då den var helt död, bytte den mot en högtryckspump då det vare det enda jag hade men tänker att det skadar ju inte att det sitter två högtryckspumpar för då kan man ju iallafall utesluta att dom inte ska leverera tillräckligt med bensin. Märktes även skillnad att "huvudpumpen" blev tystare efter bytet.

https://youtube.com/shorts/gMBb_AxpJzo
#1544144
Var har du satt den pumpen? Högtrycks pumparna kan inte suga bränsle, utan den funkar bara om den får bränsle till sig. Antingen med självtryck (mycket bensin i tanken) eller med en lågtrycks pump i tanken (lite bensin i tanken) som hela tiden "matar" matar högtrycks pumpen med bränsle.
#1544145
lennarte skrev:Det varierar med motortemperaturen. Från c:a 20000 ohm vid - 20° till under 1000 ohm vid drifttemperstur. Ska kolla närmare
Här är en bild, detta gäller LH2.2
IMG_20230614_071427.jpg
IMG_20230614_071427.jpg (3.58 MiB) Visad 659 gånger
#1544164
lennarte skrev: ons 14 jun 2023, 06:37 Högtrycks pumparna kan inte suga bränsle, utan den funkar bara om den får bränsle till sig.
Det låter ju tämligen ologiskt då pumpen jag satt dit är ifrån en 940 där det bara sitter en pump, alltså måste den pumpen kunna sköta båda delarna. Det låter ju iallafall som att pumpen under bilen inte jobbar like hårt så i vilket fall är det ju åtminstone en förbättring. Ska mäta på givaren och kolla så det stämmer överens med värdena från boken :)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]