Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakano
#1543352
TommyP86 skrev: sön 04 jun 2023, 21:33 Jag fixade en av mina nu i vår (lacksläpp) så den var inte så farlig. Men på tjejens -13 fick jag byta en, den andra gick att lacka. Ovanligt dum lösning med naken plåt i hjulsprutet?

Men men, det finns ju folk som jobbar med lack så…
Är det XC60 du talar om som har naken plåt nånstans?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1543354
hakano skrev: sön 04 jun 2023, 17:14...massa konstlade finesser som jag skall använda bara för att dom finns där.
Har du något exempel på vad en konstlad finess är?

Jag har exempelvis träffat på en XC70 ägare som inte insett att HDC (alltså Hill Descent Control) är utmärkt att använda på plan mark när man backar med släp. Den simulerar lågväxel på elektronisk väg, så den räknas kanske som konstlad?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543357
apersson850 skrev: sön 04 jun 2023, 22:35
hakano skrev: sön 04 jun 2023, 17:14...massa konstlade finesser som jag skall använda bara för att dom finns där.
Har du något exempel på vad en konstlad finess är?
Hatar senilfunktionen som volvo lade till på manuella bilar. När man nuddar kopplingen drar motorn upp varvet helt av sig själv. Så grymt irriterande när man ska backa i trånga lägen eller koppla ett släp. Skulle betala rejält för att slippa detta så som det var i ursprungliga mjukvaran. Sliter bara en massa koppling i onödan. D5an ör ju urstark i botten och att varva den automatiskt vid tex parkerinsmanöver ör ju helt onödigt.

Men någon ovan klagade viss på tjuvstopp och som straff fick vi alla detta. Vore böttre de som inte kan köra valde automat istället
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1543398
hakano skrev:
TommyP86 skrev: sön 04 jun 2023, 21:33 Jag fixade en av mina nu i vår (lacksläpp) så den var inte så farlig. Men på tjejens -13 fick jag byta en, den andra gick att lacka. Ovanligt dum lösning med naken plåt i hjulsprutet?

Men men, det finns ju folk som jobbar med lack så…
Är det XC60 du talar om som har naken plåt nånstans?
Ja, framskärmen bakom framhjulet sitter oskyddad för stenskott (vilket set blir en hel del av)

Hade ju räckt att man monterade på en folie från fabrik, men icke…
av hakano
#1543406
apersson850 skrev: sön 04 jun 2023, 22:35Har du något exempel på vad en konstlad finess är?

Jag har exempelvis träffat på en XC70 ägare som inte insett att HDC (alltså Hill Descent Control) är utmärkt att använda på plan mark när man backar med släp. Den simulerar lågväxel på elektronisk väg, så den räknas kanske som konstlad?
Tyvärr inte. Inte ännu i alla fall. Men eftersom jag inte medvetet kopplar in något eller använder mig av något särskilt i specifika situationer så blir dom flesta finesserna oanvända och för mig konstlade. Det går tydligen alldeles utmärkt att använda bilen ändå. Sen kan det säkert finnas funktioner/finesser som alltid är till och finns där hela tiden och som jag inte märker eller vet om.

Förra ägaren gav mig inför övertagandet en genomgång av en del av det som fanns. Kommer inte ihåg mycket av det. Vet att jag redan då undrade vad jag skulle ha allt det här till. Många knappar och omfattande menyer med en massa olika möjligheter till inställningar och val av funktioner.
Men mycket beror som sagt var också på att jag inte använder bilen dagligen. Har stått avställd i vinter t.ex.
En del hänger säkert också ihop med att när jag började köra bil var det inte ovanligt att bruksbilar kunde ha en mono AM/FM-radio med två rattar på. En för volymen. En för frekvensskalan. Några knappar för snabbval också. Bruksanvisningar behövdes inte. Allt var logiskt och enkelt att sköta. ;-)
Användarvisningsbild
av Highwayman
#1546843
Jsg har en V70N-06 och vill byta upp mig till XC70. För mig handlar det dels om att hitta en svenskbyggd bil (eller har de även byggts i Belgien?). Sedan kostar jag på mig att tänka världspolitiskt. Finns det någon framgångsrik, upprustande diktatur ni inte vill sponsra med era livsbesparingar, typ?

Fast när man köper begagnat kanske man kan hävda att de inte längre får mina pengar, förutom vid servicen då :-) Jag förstår att det här är en känslig fråga för alla Volvoälskare (som jag själv), men att sälja till Geely var kanske inte optimalt..

Tacksam för tips om en bra årsmodell av XC70, om jag har några vänner kvar på forumet :-D
av UnleashFusion
#1546860
Highwayman skrev: tis 11 jul 2023, 13:36 Tacksam för tips om en bra årsmodell av XC70, om jag har några vänner kvar på forumet :-D
2015 om du hittar en unik(såsom med inscription-stolar) men annars finns det en uppsjö av 2016 som är sista året på XC70 med mycket "utrustning", då man på den tiden fick mycket funktioner/utrustning som standard/ingick eller lägga till en liten slant för tillval som skulle kosta mer. om du letar efter Diesel skulle jag säga att 5cyl(den beprövade motor) dock bara i AWD annars blir det 4cyl(VEA)

Detta är en MY15 med summum-(inscription)(icke-ventilerade stolar dock), beige-interiör(kanske inte för alla) och att instrumentpanelen är lättbeklädd med läder: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /108983613

MY16 med R-design och exteriört(side bar) eller vad det kallas: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1000150780
av berrabus
#1546898
UnleashFusion skrev:2015 om du hittar en unik(såsom med inscription-stolar) men annars finns det en uppsjö av 2016 som är sista året på XC70 med mycket "utrustning", då man på den tiden fick mycket funktioner/utrustning som standard/ingick eller lägga till en liten slant för tillval som skulle kosta mer. om du letar efter Diesel skulle jag säga att 5cyl(den beprövade motor) dock bara i AWD annars blir det 4cyl(VEA)

Detta är en MY15 med summum-(inscription)(icke-ventilerade stolar dock), beige-interiör(kanske inte för alla) och att instrumentpanelen är lättbeklädd med läder: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /108983613

MY16 med R-design och exteriört(side bar) eller vad det kallas: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1000150780
Varför inte en 2014?
av UnleashFusion
#1546902
berrabus skrev: tis 11 jul 2023, 19:45
UnleashFusion skrev:2015 om du hittar en unik(såsom med inscription-stolar) men annars finns det en uppsjö av 2016 som är sista året på XC70 med mycket "utrustning", då man på den tiden fick mycket funktioner/utrustning som standard/ingick eller lägga till en liten slant för tillval som skulle kosta mer. om du letar efter Diesel skulle jag säga att 5cyl(den beprövade motor) dock bara i AWD annars blir det 4cyl(VEA)

Detta är en MY15 med summum-(inscription)(icke-ventilerade stolar dock), beige-interiör(kanske inte för alla) och att instrumentpanelen är lättbeklädd med läder: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /108983613

MY16 med R-design och exteriört(side bar) eller vad det kallas: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1000150780
Varför inte en 2014?
Tänkte faktiskt inte så mycket på MY14 men sen hittade jag denna; är definitivt nästan/kanske fullutrustad med vad som fanns på den tiden: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1000155130
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 28
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]