PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Vilvo79
#1543383
Hej
Jag har skaffat mig en Amazon med b18 och m40 låda.
När jag startar bilen kall går 1 an och backen lätt att få in och när jag kör går växlarna lätt i.
När jag kört en stund kan 1 an och backen vara helt omöjliga att få i trots dubbeltramp på koppling, går tillslut med en smäll.
Ibland går varken 2 an eller 3 an i när jag axelererar och jag får stanna i vägrenen och lirka.
Slavcylindern är bytt och känns inte som luft i systemet.
Var skall jag börja felsöka?
Kopplingen slirar inte när jag kör.
Andreas
av rd350
#1543390
Om både huvudcylinder och slavcylinder fungerar som de ska ( fullt slag) så har du nog en dålig kopplingslamell. Byt lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Finns två olika urtrampningslager. Varierande kvalite på de kopplingssatser som nu finns til B18/B20. Att du kollat oljenivå och skick på oljan i lådan förmodar jag, annars vanlig motorolja i den, gärna syntet 5/40
av LarsBd
#1543395
Om växelspaken går tungt skulle växellådan kunna misstänkas, går spaken lätt och backen bara skrapar när du försöker lägga i den sitter felet förmodligen i eller omkring kopplingen. Med omkring avses stödllagret för växellådans ingående Axel, lagret sitter i änden på vevaxeln.
Om det fungerade felfritt innan slavcylinderbyte har felet med bytet att göra.
av Vilvo79
#1543419
Tack för era svar.
Tycker det är konstigt att växlarna går i bra ibland men sämre när bilen är varm.
Ibland kan 1 an hoppa ur och vara nästintill omöjlig att få i igen.
Har bytt olja i lådan utan någon skillnad.
Har sänkt tomgången så mycket jag kan.
Tänker väl ge mig på ett kopplingsbyte till vintern, frågan är om jag borde försöka hitta en hygglig växellåda när ändå allt är nere.
av hakano
#1543426
Känns som fokus kanske skall läggas på synkroniseringsringarna?

Saxat från nätet:
"Växelspaken hoppar ur växel
Det kan vara väldigt farligt om det händer i trafiken. Orsakerna till att växelspaken hoppar är många. Oftast beror det på att man har för lite växellådeolja, slitna synkroniseringsringar i växellådan, eller att växelarmen måste justeras."
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]