Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1543015
Min förbrukning minskade i maj månad. 2022 var förbrukningen 717kWh och i år 520kWh. En minskning med 27%. Helelbilen förbrukade 11,2kWh av det.
Fjärrvärmen minskade från 155kWh till 150kWh, en minskning med 3%.
Bensinnotan slutade i alla fall på noll kr, mot en normalmånad som brukar hamna på 1600kr.
Elen till bilen blev försumbar. Vi har hittat ett bra ställe att gratis ladda lite då och då. Så det blev bara en liten påfyllning på 11,2kWh för att komma dit. :-D :-D

Elstödet kom in på kontot och blev för vår del 2775kr.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1543039
Jag har inte lyckats lika bra. Maj 496 kWh en minskning med 19% mot maj 2022 som landade på 614 kWh.
Elstöd 1164kr.
Har laddat bilen på jobbet för 263kr och vi körde 71 mil. Milkostnad 3,70kr. Någon enstaka mil blev säkert på bensin. Tankade 29 liter i april och har ca 4/5 dels tank kvar.
Räknar nu med att sänka elförbrukningen med nästan 4 kWh per dygn. Varmvattnet har tidigare värmts med elpatron i en gammal frånluftsvärmepump. Nu med bergvärme går det åt lite drygt 1-1,5 kWh till att göra varmvatten per dygn. Elbolaget hävdar att all levererad el ska vara 100% fosilfri. Allt jag gör för att minska min klimatpåverkan tycks inte ha någon som helst betydelse.....
Användarvisningsbild
av StefanN
#1543051
Köpte 309kWh och sålde 862kWh i maj, resten gick åt av dom 1750kWh jag producerade.
av Lövet
#1543052
StefanN skrev:Köpte 309kWh och sålde 862kWh i maj, resten gick åt av dom 1750kWh jag producerade.
du hade alltså "0" elräkning förutom distributionsavgift för de 309kwh du sålde (plus fasta avgifter) Är det så det blir?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1543053
Nä, jag får betalt. Har inte fått fakturan än men runt 500:- är ungefär vad dom får betala mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543137
garinge skrev: tor 25 maj 2023, 17:27 Får man hoppas att EON gör samma sak då :x
Verkar vara risk att det går åt andra hållet i Syd med EON.

"De nya beräkningsmodellerna missgynnar kunderna i Sydsverige och även danskarna. Vinnarna verkar möjligtvis bli större elproducenter, enligt Thorstensson."

https://www.tn.se/ekonomi/29162/smartar ... dyrare-el/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543139
StefanN skrev: fre 02 jun 2023, 16:00 Nä, jag får betalt. Har inte fått fakturan än men runt 500:- är ungefär vad dom får betala mig.
Sparar du pengar eller kostar det pengar att ha solceller ?

Nu fick du tillbaka 500 kr istället för att betala 2000 kr i elräkning om du inte haft solcellerna så du sparade 2500 kr

Vad är kostnaden för dem, 2500 / månad i ränta och avskrivning pga livslängden. ?

Går det plus eller minus på totalen över året?

Försöker sätta upp en kalkyl för vårat hus.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1543166
Det är många parametrar att ta hänsyn till, en del kända andra okända.
Man får räkna på vad huset drar och om man kan ställa om saker och köra timpris. Sen får man ta ställning till vad man vill lägga på en anläggning om man tex ska batteri till den.
Jag kan använda det mesta av elen på dagen då jag laddar bilar och värmer pool samt att jag alltid kör hushållsmaskiner på dagen. Den billigaste elen är nästan alltid den man inte behöver köpa, det är ofta överföringsavgifter och annat är dyrare än elen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1543168
StefanN skrev:Det är många parametrar att ta hänsyn till, en del kända andra okända.
Man får räkna på vad huset drar och om man kan ställa om saker och köra timpris. Sen får man ta ställning till vad man vill lägga på en anläggning om man tex ska batteri till den.
Jag kan använda det mesta av elen på dagen då jag laddar bilar och värmer pool samt att jag alltid kör hushållsmaskiner på dagen. Den billigaste elen är nästan alltid den man inte behöver köpa, det är ofta överföringsavgifter och annat är dyrare än elen.
För mig har det varit lite tvärtom. Eftersom man får 60öre/kWh I skattelättnad för varje såld kWh har jag styrt billaddning och tvätt/disk till billigaste timmarna som oftast varit på kvällen/natten. (Förutom senaste veckorna då vi haft riktigt billiga titlar mitt på dagen).

Jag har då fått bra mycket bättre betalt för el jag sålt än el jag köpt.
Förra augusti var bästa månaden. Det här är utan de 61 ören jag har i energiskatt och överföring, samt utan 60 öre i bidrag. Så de slår ut varandra rätt jämnt.
Screenshot_20230125-205739_Tibber.jpg
Screenshot_20230125-205739_Tibber.jpg (30.72 KiB) Visad 150 gånger
  • 1
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 231
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]