Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter799
#1543152
Hej!

Bil: Volvo 850 GLT -96
Min kunskapsnivå: mycket låg

Har en 850 som från ingenstans inte längre startar.

Det började för några veckor sedan då jag kom ut från en butik och det inte gick att få igång den.
Morgonen därpå startade den dock direkt och har så gjort varje dag i två veckors tid.
Men så en morgon för en vecka sedan gick det inte igen, och sedan dess har det inte gått.
Inte haft några som helst startproblem innan detta.

Har observerat att bränslepumpen inte surrar igång när man vrider om tändningen.

Bytt bränslepumpsrelä (9434225) men det hjälpte inte.

Lutar det åt att det är bränslepumpen eller vad mer skulle det kunna vara?

Under de två veckorna den startade har även ett annat märkligt fenomen uppstått:
Vissa dagar efter att jag startat bilen har belysningen/elen varit utslagen en kort stund; inget halvljus, ingen blinkers, sidobackspeglarna går inte justera, hastighetsmätaren död (tror jag) etc. Samtidigt har ABS-lampan lyst. Däremot gick rutorna att köra upp och ner.
Men rätt snabbt kom allt igång igen, och ABS-lampan slocknade.

Vet inte om det finns något samband, men det uppstod som sagt i princip samtidigt.

En sak till: när tändningen är på brummar det inifrån den här (bild). Har inte tänkt på om den har gjort det tidigare så därför nämner jag det. Men den kanske ska göra det :)

Edit: har kollat säkringen (nr 2, 15 A) och den är hel.
Bilagor
PXL_20230526_052650948 (Liten).jpg
PXL_20230526_052650948 (Liten).jpg (133.45 KiB) Visad 711 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1543186
Brummandet på tändingen är normalt. Har för mig det är tomgångsmotorn som brummar. Vad det fyller för nytta vet jag dock inte, men det är som det ska vara iaf :D

Att belysning osv är "utslagen" en stund tyder på antingen tämligen trött generator, att en väldigt stor föbrukare är ikopplad, eller att batteriet är snudd på sopslut.

Om bränslepumpen inte går en stund på tändningen, trots hela säkringar, helt relä och oskadat kablage, så finns det inte så mycket mer än pumpen som kan vara felet. Fast med tanke med strömproblemet du beskriver, så kan det vara en idé att börja med det. Sjunker spänningen under ~9V när startmotorn snurrar så kan du snurra på den i all evighet, bilen kommer inte starta för det. Då har styrboxen stängt ner.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1543188
Lucif3r skrev: lör 03 jun 2023, 18:14Att belysning osv är "utslagen" en stund tyder på antingen tämligen trött generator, att en väldigt stor föbrukare är ikopplad, eller att batteriet är snudd på sopslut.
En väldigt trött generator resulterar rätt snart i att batteriet blir sopslut bortom räddning.
av Peter799
#1543665
Tack för svar!

Batteriet låg på 12,4 V när jag mätte senast, och då hade bilen varit avstängd en vecka.
Nu efter att jag laddat upp det visade det ca 12,7 V efter en kvart eller så.

Mätte även när jag försökte starta bilen och då gick det ner till ca 11,6 V.

Dessa mätvärden är väl godkänt?

Kan även tillägga att jag inte har fått fram några felkoder, men det kanske man inte får när det kommer till bränslepump och -relä?

Ska se om jag kan mäta på kontakten vid pumpen i morgon när jag försöker starta, finns det ström där MÅSTE det väl vara pumpen :) Finns det inte det så vetetusan...
av Erik Å
#1543685
Peter799 skrev: lör 03 jun 2023, 12:23 ..Vissa dagar efter att jag startat bilen har belysningen/elen varit utslagen en kort stund; inget halvljus, ingen blinkers, sidobackspeglarna går inte justera, hastighetsmätaren död (tror jag) etc. .
Hmm är det möjligen det ena av de två huvudreläerna som håller på att ge upp? Det ena tror jag bryter matningen till motorstyrning, bränslepump osv, det andra sköter om belysning och allt annat elektriskt i kupen.
Skälet till att det är två reläer är att med nyckeln i läge III vill man bryta bort alla onödiga förbrukare för att prioritera startmotor och motorstyrning. Felet kan alltså också ligga i tändningslåset om det inte ger manöverspänning till "kupe"-huvudrelät ("överbelastningsrelä X-matning"), som det är tänkt när nyckeln är i läge II.

viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422168
av Peter799
#1544459
Erik Å skrev: tor 08 jun 2023, 23:09 Hmm är det möjligen det ena av de två huvudreläerna som håller på att ge upp? Det ena tror jag bryter matningen till motorstyrning, bränslepump osv, det andra sköter om belysning och allt annat elektriskt i kupen.
Skälet till att det är två reläer är att med nyckeln i läge III vill man bryta bort alla onödiga förbrukare för att prioritera startmotor och motorstyrning. Felet kan alltså också ligga i tändningslåset om det inte ger manöverspänning till "kupe"-huvudrelät ("överbelastningsrelä X-matning"), som det är tänkt när nyckeln är i läge II.

viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422168
Tack för tips, får kolla på det om problemet återkommer. Just tändningslåset var även en kollega inne på.

Nu har jag dock bytt bränslepump (helt själv :-o ) så bilen rullar igen :)
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]