NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JBroman
#1543060
Jag behöver lite hjälp, måste byta båda strålkastarna (Xenon) OEM: 32206139 / 32206140 ... problemet är att jag bara hittar orginal för 9000 kr / st men det finns strålkastare som matchar 322066141 / 322066142 för en tredjedel av priset. Min fråga är således: någon som vet om dessa passar på min V50 D2 (2011) ?
av kvillebäck
#1543074
Får ingen träff på dina nummer men om man tar bort en sexa så kommer några beg. upp som inte verkar vara Xenon. De passar nog men tror inte du kan besikta med dom. Du får nog också ändra strömförsörjningen gissar jag.
Vad är det för fel på de du har?
Kanske du kan flytta över dina Xenon-strålkastare till den billigare varianten?
Kanske det går att värma loss och flytta över glasen från de billigare?
av JBroman
#1543078
@kvillebäck, 2:a på besiktningen, för låg inställning ... kollade på verkstad idag, båda insatserna måste bytas, gick inte att åtgärda.
Problemet är att "orginal" har leveranstid på 2 månader, och "pirat" verkar inte gå att få tag på.
Gissar att jag får bita i det sura äpplet och beställa orginalrep. på verkstad och åka med körförbud nån månad
av flub
#1543112
Är det bara höjdinställningen att den inte går att justera längre så är det väl enklare och billigare att fixa det?
Har inte xenon på min så kanske är annorlunda på de med xenon?

Ingen av de skruvarna man kommer åt uppifrån (monterad) fungerar för mig för att ställa upp bara ner, utan man får ta ur huset och justera på huvudskruven istället.
Användarvisningsbild
av HCP
#1543117
Xenon styrs väl av en liten arm på höger länkarm, är det verkligen insatserna och inte bara den armen?
Frågar just för att verkstäder gärna vill sälja mer än de egentligen behövs.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1543141
Hade kollat om det går justera, ställde upp xenonhusen på förra v60:n och nuvarande xc60 vid köp då de ställs lite lågt från fabrik. Kan vara nivågivaren med kanske? Alltså "armen" som nämns ovan
av JBroman
#1543145
Tack för alla tips, men jag har kollat alla alternativ med verkstaden (jag litar på min personliga tekniker) han rekommenderade mig att köpa "kopior" som matchade mina OEM-nummer, så skulle han byta och göra nödvändiga inställningar. Verkar dessvärre inte finnas just till denna modell.
Användarvisningsbild
av MickeEng
#1543272
Hallå!
Som sagt ovan sitter en nivå kännare fram på höger länkarm, sitter ock så en nivåreglerare på bakvagnen.
Blir det något fel på dessa går ljusinställningen i limpmode för att inte blända = ställer ner ljuset.
Kanske värt att kolla upp.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]