Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakano
#1543018
Har renoverat bromsarna fram på XC70 2015. Nya skivor, sköldar och belägg.
Körde till besiktningen och den gick igenom. Men jag reagerade själv på att det var så stor skillnad mellan vä och hö sida. 2,0 resp 2,6.

Kan skivor och belägg behöva slitas in tro...kan det spela någon stor roll här?

På vä sida tryckte jag in kolven med en polygrip. Gick någorlunda lätt.
På hö sida gick det något trögre så jag motionerade kolven några gånger in och ut.
Kan det här ha spelat så stor roll i att hö sida tar lite mer?
av HakanF
#1543020
Ja nya belägg behöver slitas in sedan är det viktigt att allt med bromsarna går lätt. belägg mot hållare glidpinnar osv.
Sedan bör vänster och höger kolv gå lika lätt gör de inte det motioner den som går trögt, går även smörja lite innanför damasken.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1543028
Jag har haft lite pulserande bromsar, precis som det blir med en skev skiva.
När jag bytte till sommarhjulen lade jag därför lite extra möda på bromsarna fram. Plockade av oken, fettade in glidpinnarna, slipade lägena för beläggen, termperaturtåligt fett på beläggen där de ligger mot okhållarna och kollade att kolvarna rörde sig som de skulle.
Efter det bromsar bilen precis så där sugande mjukt som den ska kunna göra.
Det visar hur viktigt det är att allt verkligen är i ordning med bromsarna. Förra gången jag gjorde storrenovering av bromsarna fram var jag på besiktning tre dagar senare. Har aldrig kommit ut med så höga bromsvärden tidigare (3,2) och exakt lika på båda sidorna.
av hakano
#1543043
Allting är väldigt stålborstat, tvättat, rengjort, infettat o välsmort där det ska vara det o.s.v.
Jag har gjort det själv och man är ju själv flera gånger mer noga än vad en verkstad är som bara rafsar ihop det på kortast möjliga tid.

Jag tyckte att kolvarna gick ganska så lätt trots allt, gummidamaskerna såg hela och fräscha ut. Men det är väl det som kvarstår då lite senare att renovera oken också för att nå den där jämnheten.

Oken ser ut att bestå av en halva stål och en halva aluminium. Är det rätt uppfattat?

Något bra knep att plugga bromsslangen med då man tar ner oket för att renovera det?
Så man slipper överdrivet mycket luftning för att all bromsvätska sipprat ut...
av Erik Å
#1543083
Kolvarna måste gå supertrögt om det ska påverka de bromsvärden som bilprovningen mäter upp. Och då kommer sannolikt broms att ligga kvar även när man släpper upp pedalen. :-/ Kolvarna trycker med något ton när man bromsar hårt, lite friktion mot kolvpackningen kommer att vara helt försumbart där..
Jag tror mer på smuts på skivorna, belägg som inte längre passar i de in-nötta spåren på skivorna osv. Sånt händer när man har isär bromsarna. Brukar själv göra eventuell bromsöversyn några veckor innan besiktning så att allt hinner nöta in sig igen.
Det sägs att om man trycker ner bromspedalen halvvägs så upphör läckaget då man tar loss bromsslangarna från ok, har inte provat själv. Själv brukar jag vika en en plastpåse över änden på slangen och vira hårt med gummiband. Skyddar mot smuts dessutom. Duger om man ska ha slangen losskopplad mindre än någon timme. Går det hela dygn så hinner dock behållaren bli tom, been there :-D
av hakano
#1543095
Smuts på skivor o belägg tror jag inte på. Helt nya grejor som är tvättade med bromsrengöring före montering.
Då det är nytt är det så klart inga spår i skivorna heller.

Oken blir nog borta längre än nån timme från bilen. Kan bli blästring o målning samtidigt.
av Erik Å
#1543102
Nya skivor är svarvade, de har alltså inte den yta som man får sen när allt väl är inkört. Ytan kan säkert skilja lite mellan olika individer, det kommer att påverka friktionskoefficienten..
Man kan enkelt kolla bromskraftfördelningen själv, ta en provtur och gör ett par distinkta men inte hårda inbromsningar. Slicka sen på fingret och känn försiktigt på skivorna. Känns de subjektivt "lika varma" på vänster och höger sida så är du väl inom bilprovningens kriterier. Bak brukar bli ungefär hälften så varma som fram, det är helt normalt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1543122
apersson850 skrev: fre 02 jun 2023, 12:15. Har aldrig kommit ut med så höga bromsvärden tidigare (3,2) och exakt lika på båda sidorna.
Det där är ju ett högst subjektivt värde som beror av humör och dagsform kombinerat med muskelstyrka i högerbenet på besiktningsmannen/kvinnan.

Har aldrig kommit i närheten av det på Supran med fyrkolvsok som bromsar så ögonen poppar ur skallen eller BMWn med M-sport bromsar som tar ned farten från 260 km/h på autobahn sjukt snabbt och båda är i en helt annan liga än vår XC70 vad gäller bromsar

Så här står det vad jag hittat

Helt eller delvis hydraulisk transmission
Den totala bromskraften bedöms med hänsyn till erforderlig
pedalkraft. Vid tveksamhet om bromsförmågan ska en
utökad kontroll göras vid provkörning.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1543282
Ja, givetvis spelar det roll hur hårt man trampar. Men trampar man ungefär lika mycket blir bromskraften förstås högre om allt är i gott skick.
Sen kan en bil bromsa bättre från 260 km/h (det blir rejält varmt) än en annan som ändå bromsar bättre med kalla bromsar i låg fart, som på en bromsprovare.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]