Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1529102
Micce1980 skrev: tis 24 jan 2023, 08:50 @Solomon, Misstag sker men där finns det rum för kompensation tycker jag. De har släppt ut en trafikfarlig bil
Ja vi är folk och alla gör fel/misstag. Byte fram fjädrarna på en Volvo v40 - 13. Bytet går ganska bra men var lite jobbigt. Glömde skruva fast dom tre muttrarna som sitter ovanför chassi och fjäderlagen. Dom två sitter fast men ena var ganska lös. Bilen låter dålig efter 3 timmar felsökning skruva jag fast muttern och problem försvann. Så misstaget finns på alla och överallt.
#1542633
Vid promenad på mindre landsbygdsväg, har jag vid ett pr tillfällen hittat hjulskruvar. Detta vid tider på året då folk byte hjul. Dvs någon har glömt att dra sina hjulskruvar och en eller fler har lossnat och hamnat på vägen.
Frågan är då om övriga skruvar på den bilen oxo kommer att lossna?
Att efterdra är nog viktigt direkt efter hjulbytet för att säkerställa att man inte glömt att dra någon skruv.
Nog var det vid aluminiumfälgar som man började säga att de skall efterdras efter några dagar?

Roysan
#1542642
Har glömt dra åt ett framhjul en gång, märktes ju direkt att det var nåt fel. Glappande mellan motorbroms och gaspådrag. Då hade muttrarna inte ens gängat ut sig.
En annan gång var en bekant drabbad som ville jag skulle kolla vad det var för fel när bilen skakade i framändan, tre muttrar var nästan helt urgängade och den fjärde satt löst. Så visst brukar jag efterkolla, men att man inte märker eller fortsätter köra trots hjul som nästan lossnar förstår jag inte.. ett bakhjul kanske inte märks lika lätt.
#1542712
Att man kör trots att ett hjul sitter löst är inte så konstigt.
Få har en uppfattning om hur bilen beter sig, eller låter medan de kör. De är helt enkelt inte intresserade, eller förstår inte, och det finns ju så mycket annat att gör medan man kör,mobilen exvis måste ju kollas, baren måste ha uppmärksamhet.
Vi som hör vartenda litet ljud, elelr förändrat beteende hos bilen, är nog rätt få.

Roysan
#1543004
Jag momentdrar alla känsliga förband och efterdrar aldrig, om det inte sägs att det skall göras. Hjulen lossar inte om man drar till rätt moment och har rena torra oskadade gängor..

/Thomas
#1543006
Ja en momentnyckel står på önskelistan....
Och borde givetvis finns i alla hushåll, eller mekarsajter.
Men dyr och kanske inte så kul att köpa ändå.
Jag har en gammal av den typ BILTEMA sålde för länge sen som består av en visare som visar hur mycket stången man dra med böjer sig.
Den funkar men är väl inte så noggrann.
Den är graderad i måttenheter som här 1800 talet till USA...
Men går förstås att omvandla . Man kan då markera det moment man vill ha med en spritpenna.
Måttenheter kan man omvandlare hos denna sajt: https://www.convertworld.com/sv/tryck/millibar.html
Till och med ytmåttet fotbollsplan finns med.
Men inte moment av typen elephantmiles.

Roysan
#1543008
Det är inte så svårt att kalibrera en momentnyckel, moment = kraft x hävarm. Newton x meter blir Newtonmeter :P
Man kommer långt med en hyfsat noggrann fisk- (fjäder-) våg som man hakar på längst ute i momentnyckels arm plus ett måttband så man kan mäta momentarmens längd i meter.
1 kg = 9.81 N. Sen måste förstås fiskvågen vara i rät vinkel mot momentarmen för att det ska bli rätt..
Och se upp med att momentnyckelns egentyngd ger tillskott till momentet, bäst att kalibrera med horisontell rörelse.
Sådan kalibrering duger gott för hemma-mekande, kanske inte om man är flygmekaniker dock.
Blir iallafall oändligt mycket bättre än att bara dra åt på känn ;-)

Angående hjulbultar, jo de kan lossa efterhand om man klämmer fast rost, smuts (eller kopparpasta) mellan fälg och monteringsflänsen på bromsskivan. Är där helt rent ska man egentligen inte behöva efterdra, men hur kan man vara helt säker på det? Svårt också veta säkert att skivan ligger dikt och stumt an mot navet, skivan brukar ju bara vara nödtorftigt fixerad med 1-2 skruv. Skulle ju kunna krypa in rost och lort däremellan..

Och apropå USA-enheter, det blir ännu roligare när de konstiga måtten är i kvadrat eller kubik, typ Pounds per Square Inch. Får huvudvärk när jag försöker räkna om, tur att det finns konverterings-kalkylatorer på nätet :-D
#1543012
Jag minns en gång vi var ute med husbil.
Fick punka mellan Arjeplog och Norska gränsen.
Satt på reserven och hoppades att den skulle funka till Arjeplog, och att det skulle finnas en firma som kunde laga däcket där.
Så var det, en däckfirma och de hade två däck, passade på att byta båda bakdäck då.
Vad jag impades av var hur noga montören drog med rätt moment, 180 Nm på den bilen, dessutom hade han en jättestor manometer och kontrollerade däckstrycket med.
Det var då plåtfälgar.
Så det finns duktiga yrkesmän.

Jag vill passa på att tipsa om att kolla upp domkraft och verktygen som ligger i bilen, man kan ju tvingas byta hjul i fält.
Domkraften till husbilen var aldrig använd, trots att bilen är 1996, det gjorde att fettet i spärrskaftet med vilken man skulle dr domkraften var stelt så den rakade, dvs lika med blodig knogar.
Efterhand mjuknade fettet och den gick bra.

Rätt som det är måste man byta hjul i fält och då är det bra att man klarar av att dra loss hjulskurvarna, med de ynkliga verktyg som finns i bilen. Dvs de skall vara i skick och funktionella.

Roysan
#1543017
Det med reservhjul och domkraft är något jag saknar i dagens bilar (i dom flesta).
Bara ett telefonnummer till någon typ av hjälp. Där kan man bli stående i flera timmar, om det vill sig illa. :-(

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]