Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1542899
Hej!

Något piper, ibland, när jag har släpet inkopplat. Ljudet kommer från bagageutrymmet någonstans och är rätt svagt pip en gång i sekunden ungefär. Ljudet försvann när jag bromsade men kom tillbaka efter en stund. Det fortsatte pipa när jag stängde av bilen och slutade inte förens jag drog ur kontakten till släpet.

Vad tusan kan det vara som orsakar detta?

Kan tillägga att bromsljuset i släpet inte funkade, men funkar med annan bil.

Tacksam för hjälp! :-)

Edit: fick även parkerings serv erfordras felmeddelande när jag körde med släpet ... Inget jag fått tidigare
#1542991
apersson850 skrev: tor 01 jun 2023, 15:43 Har bilen 7-poligt eller 13-poligt uttag? Hur är det med släpet? Passar det direkt eller har du adapter? Är bilen rätt gjord elektriskt sett, med TRM, eller har någon fuskkopplat det elektriska?
Bilen är en v70 2013. Det står Steinhof vid dragkroken, vet inte om detta är orginal.
Det är en sjupolig kontakt på bilen. Inga adaptrar. Sjupolig kontakt även på släpet.
Hur ser jag lättast om det är fuskkopplat eller rätt?
#1542997
Bara det faktum att det är sjupoligt på bilen tyder på fusk. När jag köpte min 2012:a ny en gång i tiden sa Volvo att de slutat originalmontera sjupoligt.
Det normala på de här bilarna är att det finns en TRailer Module som hanterar det elektriska. Om man inte använder den här TRM får man göra något annat, som bilens övriga styrenheter inte alltid förväntar sig. Då kan konstigheter uppstå.
#1543013
apersson850 skrev: tor 01 jun 2023, 23:41 Bara det faktum att det är sjupoligt på bilen tyder på fusk. När jag köpte min 2012:a ny en gång i tiden sa Volvo att de slutat originalmontera sjupoligt.
Det normala på de här bilarna är att det finns en TRailer Module som hanterar det elektriska. Om man inte använder den här TRM får man göra något annat, som bilens övriga styrenheter inte alltid förväntar sig. Då kan konstigheter uppstå.
Du hade så rätt. Visst är det fulkopplat :bored:

Hur löser man detta lättast? Har dålig koll på hur detta fungerar. Kan det vara en dålig modul? Dålig kontakt någonstans?
Bilagor
IMG_20230602_101226.jpg
IMG_20230602_101226.jpg (5.01 MiB) Visad 557 gånger
#1543029
Ja du, hur det du har där ska fungera, eller hur det kan bli fel, har jag ingen aning om. Såvitt jag förstår har du tittat in vid elcentralen på sidoväggen under fönstret till vänster där bak.
Den riktiga TRM ligger på plåten under bagagegolvet (-2012) eller sitter fäst på balkpressningen där bak till vänster under golvet (2013-). Det enda som ska vara inkopplat uppe i elcentralen är en separat sladd och säkring (15 A) för ständig plusmatning (13-poligt don) samt en säkring (40 A) som spänningssätter kablaget till TRM.
#1543030
apersson850 skrev: fre 02 jun 2023, 12:19 Ja du, hur det du har där ska fungera, eller hur det kan bli fel, har jag ingen aning om. Såvitt jag förstår har du tittat in vid elcentralen på sidoväggen under fönstret till vänster där bak.
Den riktiga TRM ligger på plåten under bagagegolvet (-2012) eller sitter fäst på balkpressningen där bak till vänster under golvet (2013-). Det enda som ska vara inkopplat uppe i elcentralen är en separat sladd och säkring (15 A) för ständig plusmatning (13-poligt don) samt en säkring (40 A) som spänningssätter kablaget till TRM.
Ja, det är det är vid sidoväggen under fönstret jag tittade in.

Här kommer en bild under golvet. Är det en TRM man ser?

Edit: efter sökning på de nummer jag hittat så är den dosan till parkeringsbromsen
Bilagor
IMG_20230602_101115.jpg
IMG_20230602_101115.jpg (4.17 MiB) Visad 533 gånger
Senast redigerad av 1 Marcusjj1, redigerad totalt 0 gånger.
#1543032
TommyP86 skrev: fre 02 jun 2023, 12:35 Är det en steinhof är det ofta med en högtalare som ska pipa när något (bromsljus?) inte fungerar. Se om du hittar can-konvertern still elen så sitter sär säkert en högtalare nånstans. Förr var den lös iaf.
Grymt! Då kan det vara just en sådan högtalare jag hör! Jag ska se om det är den dosan jag hittat som piper

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]